Monday, July 2, 2012

Alltid lyckas man ej...



Detta är ett försök till ett danskt rågbröd men det blev inte något bra. Receptet har jag testat till midsommaren en vecka sedan och brödet blev jätte gott - så där finns inte felet. Vid något skede under bakningen har jag gjort något fel. Jag märkte att något var fel redan när jag blandade degen på andra dagen, som i och för sig är hemskt enkel, att  degen helt super lös och jag fick sätta till säkert 5 dl mer rågmjöl än vad som stod i receptet. Jag trodde jag fixat det med mjölet men något var konstigt i gräddningen också. Jag satte in bröden kl 21 och satt mig ner och tittade på "kvalitetsprogrammet" Revenge, därefter såg jag på The Killing kl 22.35 och efter alla dessa program var innertemperaturen på brödet långt från klart. Nå, jag vakade lite till men satte för säkerhets skull väckarklockan och ringa 01.40 - den ringde och brödet var ännu heller inte klart. Då hade den varit i ugnen i nästan 5 timmar! Kan bara gissa hur min elräkning ser ut :). Dessutom det bästa är att denna lägenhet redan är rätt het, så att ha ugnen på i 5 timmar gjorde det hela inte bättre. Nå vid det skedet gav jag upp och tog bröden ur ugnen och började sova på riktigt. Jag smakade på brödet på morgonen, det smakar helt ok men som man ser på bilden är den rätt sönder inuti. Inte vackert. 

Jag ska testa brödet på nytt ikväll/imorgon. Önska mig lycka till! :)

No comments: