Thursday, February 27, 2014

Brödbyte - Speltbröd mot parmesanost


En blog jag följer sporadiskt skrivs av en svensk flicka, som flyttat till Tyskland, bakar bröd och byter hennes självbakade bröd mot vad som helst, med vem som helst och ännu nästan var som helst i världen. Blogen heter Bread Exchange. Jag tycker idén är underbar, verkligen underbar - och jag skulle vilja göra sådant också. Jag får alltid ibland frågan om jag skulle vilja sälja bröd och jag faktiskt sålt lite bröd åt en dam en hel höst. Hon kom och hämtade brödet alltid på söndag eftermiddagar och jag bakade 6-7 bröd åt henne och hennes familj. Det var skoj, men samtidigt ganska stressande för inför varje veckoslut hade jag ett ganska gigantiskt brödbak framför mig som måste koordineras med andra grejer som fanns på programmet. Dessutom det svåraste var att sätta ett pris på sina egna bröd, man kan ju så klart räkna ut vad ingredienserna kostar ungefär men vad kostar mitt arbete och min el etc? Jag tycker ju att jag bara lär mig om brödbakande ännu, så har svårt att tänka mig att någon verkligen skulle vilja betala något för bröden. Det känns nästan lite som att lura folk, om de betalar något för mina bröd. Jag tycker folk i allmänhet borde byta mer. Allt i världen ska inte vara till salu och behöver inte vara till salu. 

För några veckor sedan blev jag frågad av min kompis Tessa om jag skulle kunna tänka mig att baka några bröd till hennes svägerska. Vännerna Tessa och Toni skulle ut och resa och ville ge något trevligt åt systern som kom och kollade på deras barn. Tessa själv kom på den utmärkta idén att de kan hämta ost från Italien som gentjänst. Det nappade jag direkt på. Det här var en helt underbar chans. Vad roligare än att göra någon annan glad med nybakt bröd och själv bli glad i gengäld av ett stort paket ost. För den som inte känner mig så ääääääälskar jag ost och pasta.

Tessa själv föreslog att jag skulle baka speltbröd, så som finnen säger tuumasta toimeen (dvs från idé till förverkling). Jag bakade speltbrödet på ett recept pån Jan Hedhs bok "Bröd". I receptet bakas "dinkelbrödet" med jäst, men jag bytte ut jästen mot 300 g surdeg matad med rågmjöl och gottländskt lantvete.
Bröden; färdigtjästa innan snittandet
2 färdigtgräddade speltbröd
Jag blev glad för snittningen på brödena lyckades faktiskt ganska bra. Jag tycker de blev riktigt fina.
Färdiga att levereras
Och här är min belöning: en ljuvligt stor bit parmesanost. Jag fick faktiskt två ostar, men den andra åts upp så snabbt att den inte hann med på bilden. Nämnde jag redan att jag älskar ost…? Båda var supergoda! Mera brödbyte, please! Anyone?!

Kolla gärna in Malin Elmlids blog the Bread Exchange. Jag tycker hon är otroligt inspirerande. Bloggen hittar du här.
Här är ännu en bild av min fotostudio. Rätt komisk, men grejen är att få in tillräckligt med ljus. Det som inte kom med på bilden denna gång var den lilla hunden som oftast vaktar bredvid fotograferingen - eller brödet… :)

No comments: