Wednesday, January 4, 2012

Nytt år, nya bak!



Årets första inlägg handlar om att lyxa till sin vardag med rostbröd från egen ugn. Vad bättre än det, speciellt som de flesta färdiga rostbröden är ganska gummibröd. I det här hushållet packas det för tillfället för att få åka på semester en vecka. Ljuvligt. Ser fram emot ljuvlig hotellfrukost (vad är bättre än det?) och skidåkning i idyllisk alpomgivning. Schweiz är också ett förlovat land för brödälskare så kanske man kan plocka med sig några bra tips på resan.

Det här receptet kommer från boken "Leivän juurilla", men jag gjorde små ändringar till receptet. En sak är att jag bytte ut en liten del av vetemjölet mot rågmjöl för att göra brödet lite mera hälsosamt och för att ge brödet mera tuggmotstånd. För det andra hade jag inga fyrkornsflingor, så jag blandade min egen trekornsflingblandning med spelt-, korn- och rågflingor. Det här brödet kan vara ett bra recept att komma ihåg till kräftsäsongen också. Jag har några år bakat eget rostbröd (inte det här dock) till kräftskivor och fast jag nu säger det själv har det varit rätt populärt. Gott med gott bröd till kräftorna. Jag har en plan att testa baka rostbröd med någon smaksättning som skulle passa kräftsäsongen men kanske jag återkommer med det senare i år.


Rostbröd
3 bröd

75 g jäst
2 dl + 6 dl vatten
1,5 dl havreflingor
0,5 dl linfrön
1,5 dl fyrkornsflingor (jag hade inte fyrkorn så använde 0,5 dl spelt-, 0,5 dl korn- och 0,5 dl rågflingor)
3 dl rågmjöl
ca 13 dl vetemjöl
1 msk salt

Smörj tre avlånga brödformar med smör. Vispa ner jästen i den mindre mängden ljummet vatten. Tillsätt resten av vattnet, havregrynen, linfröna, fyrkornsgrynen och rågmjölet. Börja knåda degen med degblandaren och tillägg vetemjölet i omgångar. Knåda degen elastisk i totalt ca 10 minuter. Tillsätt sedan saltet och knåda några minuter till så att saltet knådats ordentligt i degen.



Låt degen vila i bunken i ca 30 minuter. Lyft den sedan på bakbordet och forma till tre avlånga limpor som du sätter i brödformarna och trycker ut degen ordentligt i formarna. Låt jäsa i formarna i rumstemperatur i 35-45 minuter.

Före jäsningen

Efter jäsningen
Pensla bröden med smält smör innan du gräddar dem. Sätt ugnen på 250 grader. Sätt in bröden i ugnen och sänk temperaturen direkt till 200 grader. Spruta in vatten med en blomspruta underst i ugnen. Lufta ugnen efter 10 minuter. Grädda bröden i ca 35 minuter, kolla att bröden innertemperatur är 98 grader. Ta bröden ut formarna och sätt dem tillbaka in i ugnen uta formarna i ca 6 minuter. Detta gör ytan ljuvligt knaprig och god.

Enjoy!

Om man vill frysa brödet är det en bra idé att skiva brödet färdigt och frysa ner det så i en påse. Då är det lätt att ta fram en skiva och rosta den.

No comments: