Tuesday, December 27, 2011

Ibland blir det fel...

Det finns vissa bloggar jag tycker om att läsa. Några av dem har jag faktiskt redan följt några år, medan andra är nyare bekantskaper. En av mina absoluta favoriter heter Sarabakar.se som skrivs av en kvinna vid namn Sara som bakar. Hon har varit en likadan hemmabagare som jag, hennes storyn är trevliga och det helt roligaste är hon startade ett eget bageri förra våren. Det vill säga att nuförtiden är hon nog ganska proffs.

Förra veckan testade jag ett av hennes recept som  hon skrivit om någon vecka innan. Receptet var på Saffranskringlor. Jag gjorde degen en tidig kväll, stack iväg på ett glöggparty och kom hem och bakade kringlorna. När jag gjort degen tyckte jag den var faktiskt jätte bra och den smakade underbart. Ganska konstigt att bulldeg skulle smaka så gott, men det gjorde denna. När jag sedan bakade av kringlorna visade de sig vara mycket svårbakade. Det var meningen att man skulle kavla degen till en rektangel och breda på fyllning som bestod av smör och marsipan. Därefter skulle degen vikas i tre delar och skäras i avlånga bitar som skulle snurras och fästas som kringlor. Det här var inte det svåra utan jag tyckte nog att det lät ganska så straight forward. Det "svåra" kom när degen fastnade något förbannat i bakbordet trots att jag lassade på med mjöl för att undvika att den fastnade. Jag har bakat ett och annat bröd och därtill några bullar så jag vet nog hur behandla en deg, men jag var helt with stupid med detta exempel. Nå summa sumarum, det blev inte helt formriktiga kringlor men något slags bakverk nog och som tur var smakade de gott i varje fall. Det blev så mycket av dem att jag tog av dem till jobbet där de gjorde succé. Slutet gott allting gott...?

Nej, det var det inte. Jag undrade så mycket över deghelvetet så jag tänkte att jag för en gångs skull skall fråga Sara om receptet. Jag har ändå läst hennes blogg nästan sedan hon började skriva den och var ju det sättet en "gammal bekantskap" utan då att känna henne för fem penni. Nå frågade gjorde jag och beskrev hela mitt problem i mitt inlägg och postade det på websidan. Senare på eftermiddagen började jag fundera på receptet, för min chef bad efter det och jag läste det på nytt och löste faktiskt helt själv mysteriet med klisterdegen. Jo, det stod nämligen att man ska sätta 1100 gram mjöl i receptet, dvs 1,1 kg. Det är rätt mycket det. Jag, mästerbagaren, har i all min håsis satt 11 dl mjöl. En deciliter mjöl är ca 60 gram, så med enkel matematik blir detta 660 gram mjöl. Så drygt hälften av all det som skulle dit. Ja så nu undrar jag att ska jag skriva tillbaka på Saras blogg att jag gjorde ett misstag - eller fortsätta med den nuvarande taktiken som är att ligga lågt? Mitt samvete röstar för alternativ ett medan jag  i praktiken har fullföljt alternativ två. Nå goda kringlor blev det och lite mer lättformade skulle de säkert ha varit om jag haft tanken med i bakandet. Bättre lycka nästa gång, hehe! 

P.S. det finns inga bilder på mina underbara kringlor för de blev inte vackra. Eller inte så vackra. 

No comments: