Saturday, December 17, 2011

Andra julbrödet - ett bröd med nötter och torkad frukt


Jaha då har jag utmärkt mig på ett mycket osportsligt sätt idag. Jag spelade en tennismatch i eftermiddag mot min kompis Ullica, som spelar i samma cup som jag. Jag spelade uruselt, mina bollar var antingen för långa eller så slog jag bollen i nätet. Jag brukar för det mesta vara i alla fall snäppet bättre än detta. Jag blev så arg på mig själv i ett skede att jag kastade min racket i golvet. Hmmm, inte min bästa stund. Nå orsaken att jag gick med i cuppen var just den att jag skulle få spela mera och få mera övning att spela matcher. Efter dagens match tror jag att vi kan alla vara överens om att jag behöver ännu träning.

Det andra julbrödet jag har bakat är kanske inte det vackraste brödet. Ja, jag vet inte men på något sätt tycker jag den inte är estetiskt vacker :) MEN det är supergott i varje fall. Annars skulle det säkerligen vara ganska onödigt att baka det. Brödet innehåller torkad frukt, russin och nötter som gör brödet rätt saftigt. Det här brödet är jätte gott med t.ex. ostar. Receptet kommer från boken "Monikas Jul, en riktigt god jul med Monika Ahlberg". Boken är fylld med ljuvliga recept på svensk julmat, som man så klart kan också laga vid andra tillfällen under året. Boken fick jag till present för några år sedan.

Julbröd med nötter och torkad frukt
2 bröd

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
100 g torkade aprikoser och dadlar blandat
2 dl russin
100 g valnötter eller hasselnötter (jag använde hasselnötter)
2 tsk salt
2 1/2 dl grahamsmjöl
1 dl rågmjöl
1/2 dl linfrön
8-9 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet med en vispel. Hacka frukten och nötterna en aning. Blanda allt utom vetemjölet till er lös smet. Låt jäsa ca 30 minuter.

Efter 30 minuter såg degen ut så här

Blanda vetemjölet i degen poch knåda på låg hastighet så att degen börjar släppa från bunkens kanter. Låt degen jäsa i ytterligare 30 minuter.

Efter följande jäsning såg degen ut så här

 Lyft degen på bakbordet, dela den i två delar och forma till två bröd. Smörj två avlånga brödformar och lägg bröden i formarna. Låt jäsa i formarna i 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader. Sänk temperaturen till 200 grader genast när du satt in formarna. Grädda bröden i ca 30 minuter eller tills brödens innertemperatur är 98 grader. Jag lät faktiskt mina bröd jäsa i kylskåpet under natten och gräddade dem nästa dag. Det kan du också testa om du inte har bråttom med bröden.



Så här ser brödet ut inifrån

No comments: