Saturday, December 10, 2011

Pepparkakor... nam!


Till julen hör så klart pepparkakor. Det här är första gången som jag själv lagat degen. Jag har bakat pepparkakorna till vår familjs jul i flera år, men det är min mamma som alltid lagat degen till baket. Jag har roliga minnen av pepparkaksbak hemma. Vi är fyra syskon i min familj; jag har alltså två äldre bröder och en äldre syster. Det var något heligt när mamma lagade pepparkaksdegen när vi var små eller yngre. Det måste väl vara en allmän grej det där med att pepparkaksdeg är gott...? Säg att det är så... På något sätt visste alla i vår familj vilken dag det skulle bakas pepparkakor. För att degen måste lagas dagen innan baket och därefter stå (hos oss oftast) i kylen som var på i nedre våningen lite avsides över natten så var det en olidlig frestelse för en och annan att gå och smaka på degen. Det bästa var att ingen tog av degen så där att det syntes utan alla försökte gömma det med någon bra konst. Jag antar att vår mamma visste att en del av degen alltid gick direkt i munnen och därför lagade flera satser av degen så att det skulle räcka till pepparkakorna också. Ännu i denna dag tycker jag att pepparkaksdeg är supergott, men det är bara gott till den stund att man börjar baka den. Det vill säga, när man lyft degen på ett mjölat bakbord och börjar kavla den - då vill man inte mera ha av den. Enligt mig.

Det är receptet kommer ursprungligen från min mormor, som jag tyvärr aldrig lärde känna för hon dog när jag var 2 år. Pepparkakorna bakade enligt hennes pepparkaksrecept är bara en av många traditioner som levt vidare och lagas varje år. 

Pepparkaksdeg
ca 60 små pepparkakor

3/4 dl sirap
1 tsk kanel
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald nejlika
2 tsk mald pomeransskal
1 tsk salt
250 g smör
2 dl socker
2 tsk soda
1 ägg
6 1/2 dl vetemjöl

Koka upp sirapen och alla kryddorna i en kastrull och låt svalna lite. Vispa smör och socker till en fluffig blandning. Tillsätt sirapen och kryddorna och ägget. Blanda sodan i en lite mängd mjöl och tillsätt mjölet i degen. Låt degen stå i kallt över natten och baka nästa dag.


När du balkar degen ta en passlig mängd deg som du kavlar ut och ställ resten i kylskåpet och vänta. Annars blir degen rumstempererad och fastnar lättare i bakbordet.

Ugnstemperatur 200 grader. Stektid ca 7-9 minuter. Det går undan när man steker pepparkakor. De bränns ganska lätt så följ med dem när de är i ugnen.

3 comments:

Anonymous said...

Systern håller med att detta är världens bästa pepparkaksdeg... (och pepparkakor...) Vem skulle nånsin orka kavla ut alla dessa pepparkakor, om man inte fick äta deg också.. :-)

Sen finns det ju olika preferenser på hurudana pepparkakorna skall vara; vissa tycker om tunna, lätt krispiga, på gränsen till brända pepparkakor (Mamma), medan jag tycker att de skall vara rätt så tjocka och mjuka, och nästan lite degiga på mitten ännu när man tar ut dem från ugnen..

Bäst smakar dessa pepparkakor med ett glas kallt mjölk, som de doppas i. Mums!

Anette said...

Det där med mjölk är så sant. Igår lagade vi julstjärnor och jag fick konstiga blickar för jag tyckte också julstjärnorna skulle ätas med mjölk. Smaken är som baken :)

Anette said...

Tyckte du alltså att det här var kryddigt nog eller inte?
Vad skoj med brödbak, ditt bröd är supergott! Och din bakfilosofi är ganska nära Cajsa Wargs "Man tager vad man haver". När jag började baka bröd och slutade köpa så bakade jag också just så där, men eftersom jag inte köpte nåt bröd så blev för lite variation på brödet för allt bröd jag bakade smakade rätt så samma hur jag än försökte "ändra" på receptet.