Friday, April 6, 2012

Knäckekex



Jag har kollat på en del olika "life style" bloggar - särskilt svenska sådana på sistone. Blir helt avis på dem som skriver dem för särskilt bilderna är för superfina, de flesta är jätte vita tagna i kraftigt dagsljus och där hemmena är alltid städiga. Om så bara vore fallet här hemma... En av de roliga aspekterna med att hålla en blog är att ta foton och få lyckade foton att sätta på blogen. Jag är en ganska otränad fotograf, men jag försöker lära mig mer hela tiden och också få inspiration av andra. Härom kvällen hade jag kollat på några av blogarna och och igen blivit avundsjuk på hur ofta de uppdateras och bilderna som fanns där samtidigt som jag hade bakat hemma med resultatet att jag hade ett totalexploderat kök, misslyckade bröd och noll bilder och innehåll att skriva en blogpost om, så då kände jag mig lite misslyckad. Ibland finns det för många pusselbitar i att få en lyckad blogpost. Det krävs tid för bakning, lyckat resultat av bakningen, lyckade foton och tid att sitta ner och skriva en stund. Allt det är roligt men ibland har man blog-gudarna emot sig. Jag tröstar mig med det som min kompis Tessa sade vid ett tillfälle; att det är så tråkigt att läsa en massa blogar om hur folk bara har perfekta liv. :)

Jag har velat testa på att baka knäckebröd länge. Hemma ja. Har lagat det nog på en bakkurs jag var på i Stockholm för ett år sedan, men hemma har jag inte lagat knäckebröd tidigare. Det här är kanske ett litet mitt emellan knäckebröd, för enligt receptet är detta knäckekex. Degen innehåller inget jäsmedel; varken bakpulver eller surdeg, så degen behöver inte stå och jäsa och är därmed ett mycket snabbt recept att laga hemlagat knäckebröd. Ursäkta knäckekex. :) Det här receptet kommer från boken "Smaker från Saltå Kvarn" av Åsa Swanberg.

Knäckekex
ca 40 rutor

5 dl vatten
1 dl sesamfrön
1 dl linfrön
2 msk mörk sirap 1 msk salt
2 dl solrolsfrön
6 dl rågmjöl
6 dl speltsiktsmjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Mät upp ingredienserna i en bunke och knåda degen till en smidig deg. Jag knådade med min hushållsmaskin i ca 10 minuter på lägsta hastigheten.

Så såg den färdiga degen ut

Dela degen i 3 delar, ställ två bitar åt sidan och kavla ut varje degklump så tunn som möjligt. Jag knådade degen direkt på bakplåtspappret, men detta är inte ett måste. Jag hade under ett skärbräde för att det skulle göra kavlandet lättare. Målet är att kavla degen verkligen tunn, jag tror min blev kanske lite tjock men den skulle inte ha fått plats på ugnsplåten annars. Om du vill ha ett riktigt tunt knäckebröd kan du dela degen i fyra bitar.



Grädda knäckebrödet 10-12 minuter, lite beroende på hur tunn eller tjock ditt knäckebröd är. Jag gräddade mina knäckebröd i i alla fall 15 minuter för att de skulle bli bra och få lite färg. När du tagit ut ugnsplåtarna, skär plattorna direkt i så stora bitar som du vill ha dem. Det är också bäst att lyfta knäckebröden på ugnsgallret och inte lämna dem på bakplåtspappret. Detta för att det bildas fukt mellan bakplåtspappret och knäckebrödet (och alla bröd i allmänhet) som gör brödet mjukt underifrån. Förvara knäckebröden på ett torrt ställe som t.ex. en burk eller papperspåse. Enjoy!

1 comment:

Anette said...
This comment has been removed by the author.