Tuesday, June 18, 2013

Mjöläventyret börjar plus första brödförsöket


Jag lider av en liten skrivarsvacka. Det finns en massa tankar i mitt huvud, men tycker att det inte finns något det är värt att skriva om riktigt. Jag kan berätta dock att jag har börjar mitt mjöläventyr. För den oinvigde betyder detta att jag vill ta reda på den viktigaste ingrediensen i bröd; dvs mjölet. Jag tycker att det finns en stor lucka i mitt kunnande om mjöl, hur det produceras och vad krävs för bra mjöl etc. Luckan är stor, men har börjar en målmedveten färd mot mera kunnande.  Här i veckan har jag hittat tre böcker som jag läser här lite samtidigt. Få se vart det tar mig.

Det här mjöläventyret som jag påbörjat har också väckt ett intresse för brödets historia i Finland. Boken som heter Ruis (råg på finska) talar just mycket om detta. Jag hittade också en kortfilm, som berättar om det finska brödets historia. Filmen är gjord 1962 och heter "Tarina leivän historiasta". Filmen är tyvärr bara på finska... Enjoy! Jag rekommenderar filmen verkligen!

Den här veckan har jag också gjort mitt första testbröd med "grundreceptet" som vi fick på brödkursen av Sebastien. Jag kallar brödet för ett fast bröd med vete och råg. How inventive :D

Ett fast bröd med vete och råg
2 bröd

750 g fint ekologiskt vetemjöl
550 g fullkornsvetemjöl
200 g rågmjöl
700 g vatten
2 dl surdeg, matad med vetemjöl
45 g grovt havssalt

Min degkrater - första gången hemma
Någon minut senare
Jag alltså bara blandade in mjölet i vätskan. Degen blev jätte fast faktiskt, satte först bara 500 g vatten, men märkte snart att degen aldrig kan ta fast på allt mjöl jag hade på bordet så jag tillsatt 200 g. Degen blev trots det jätte fast. Det kan du se här:
Degen är klar för autolys
 Efter autolysen såg degen exakt likadan ut. Degen fortsatte att vara rätt hård. Jag kastade katten i bordet för att knåda degen - filmade det också faktiskt - men det blev nu inte en så bra representant at kattkastandet, så försöker göra en bättre film någon annan gång. Efter autolysen delade jag degen i två, ena brödet fick jäsa i jäskorg i ungefär 12 timmar och sedan gräddas. Det är brödet som finns högst upp på detta inslag. Det andra brödet ville jag testa att jäsa mycket längre så det åkte in i kylskåpet och gräddades 32 timmar senare än det första brödet, dvs brödet fick jäsa i 2 dagar. Detta borde vara en bra sak, men inte för det här brödet. Det blev inte en succé alls och tyvärr fick det brödets resa fortsätta i komposten. Stakin...

12 h:s brödet
Inuti - inkråmet ganska fast
Som kan ses på bilderna så har brödet jäst nog, men jag antar att jag missbedömde lite hur mycket mina mjöl skulle suga åt sig av vätskan. Tumregeln är ju att fint mjöl suger åt sig mer vätska en ett grövre mjöl. I am not defeated! I have merely started. Gott bröd blev det trots att konsistensen inte var den bästa. Jag ska återgå till mina böcker...

Glad midsommar! Använd flytväst!



Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

No comments: