Saturday, January 18, 2014

Julklappar

Jag undrar vilket ljushuvud hittade på denna reklam…?
Vi diskuterade i år inom familjen att inte ge presenter åt varandra. Det hela började väl från en diskussion hur alla har så mycket saker och vad skulle vara ett bra alternativ. I sin helhet blev nog diskussionen lite som som en misslyckad nyårsraket, dvs den brann där friskt bara för att INTE stiga upp och explodera vackert på himlen utan istället flög i grannens buske och slocknade. Med andra ord det kom aldrig riktigt en bekräftelse på hur vi skulle göra. Mina förslag om att gemensamt köpa en present till var och en, och för att undvika sakfällan spinna vidare på idén och ge erfarenheter åt var och en fick heller ingen vind i seglen. Alla tyckte allas idéer var bra och inget förslag valdes som det vi skulle göra. Så där var man sen en veckan innan jul och hade inköpt ungefär noll presenter. Till någon.

Vad hände på julafton då? Plötsligt fanns en massa presenter under julgranen, det var rätt svårt att ens tänka tanken att det förts en diskussion om att inte köpa julklappar i den här familjen. Men paket fanns det och det här året hade vi en julafton med bara vuxna, så det var inte ens på grund av de små liven som paketmängden var stor. Jag vill inte verka otacksam och klaga på mina presenter, jag vet att de alla köpts med välmenande avsikter, men jag blev inte så värst glad när jag öppnade ett stoooort paket, bara för att hitta en dammsugare i den. Det här kanske inte klingar så illa i någon annans öra, men då visste du inte att det här är tredje dammsugare jag fått under 15 år. Min första dammsugare, en orange tuff Moulinex, som jag fick julen 1998 för att jag flyttade hemifrån efter nyår 1999. Den dammsugaren gladde jag mig åt. För tre år sedan fick jag en Electrolux Ergorapido, med den välmenande tanken att det skulle vara lätt att dammsuga hundskrällets hår. Tanken var utmärkt. Den dammsugaren har till och med en lampa där framme så man ser hur mycket damm och hundhår man har på golvet, vilket är jätte mycket när man lyser på dem med en lampa i golvnivå. Det dumma är bara att man ska inte göra misstaget att dammsuga eller lysa med lampan på samma ställe var man just dammsugit, för då märker man att "dammsugaren" ju inte sugit upp ett enda av de där just upplysta grejerna. Grejt! Och jo, jag har tömt dammfacket och what not. Let´s not go there. Nåja, men där var vi på julafton och jag har öppnat ett paket med en till dammsugare. Denna gång en fin Miele, men tyvärr var jag inte särskilt exalterad över denna present och ännu tråkigare var att jag var ganska dålig på att gömma min "icke-exaltering". Jag menar hur många dammsugare kan en människa få? Dammsugare är inte som att ge en bok, vilket by the way är något jag sällan får trots att jag är ganska bra på att läsa böcker. Go figure. Ett litet tips till min söta familj, tycker man att det är så dåligt städat hos mig så köp in en städerska som kommer oftare än den nuvarande…. Jag tror min point gick ganska bra hem för min "dammsugare" är numera en fin gjutjärnsgryta, som jag älskar. Jag är helt inne på grytmat, vilket är bra så rätt så här på vintern. Jag fick nog andra trevliga presenter också, den här episoden var bara så komisk. 

Vad gav jag då som present då? Nå, jag ville inte helt gå bort från tanken att inte ge saker till varandra, så min present till alla - de fick alla samma present - var att donera en summa pengar i allas namn till det nya barnsjukhuset och att ge några brödbeställningsformulär åt var och en av dem. Det var en present som skulle värma hjärtat och magen. Kanske denna idé också var helt lame, I don't know.

Just nu håller jag på att göra min första "beställning". Mor och far beställde brioscher och croissanter. Bådadera håller på att lagas här nu. Måste också se till att leverera dem illa kvickt innan de läser detta inlägg för jag tror inte min mamma blir helt förtjust i detta inlägg. Jag får bara hoppas att mina bakverk smakar något och det finns en värme i magen efter den när hon läser detta. Jag älskar er mamma och pappa i varje fall och vet att ni tänkte välmenande när ni köpte dammsugaren. 


Här är brioscherna jag levererade till parenteserna, som förövrigt trollat fram en underbar brunch denna söndag. Nam nam så gott det var. Brioscherna och croissanterna då? Min mor sade att jag nog lagat bättre brioscher och croissanter tidigare. Det håller jag med om. Det här var första gången jag testade att göra både brioscher och croissanter på surdeg, dvs utan någon som helst jäst, så det var lite knepigare. Dessutom testade jag ett nytt recept också. Summa sumarum; jag tror inte min leverans räknades som en "riktig" leverans, utan mera som ett testdito. Därför sätter jag inget recept här heller. Jag ska testa vidare och föra nästa gång alldeles ypperliga brioscher och croissanter till parenteserna. Behöver kanske några personer att fungera som testkaniner för mina övningar. Finns det någon frivillig där ute? Anmäl dig här nedan då.

5 comments:

Challe said...

Anmäler mig som testrabbit!

Anette said...

Nu finns här nygräddad brioche att smaka på… :)

Anette said...
This comment has been removed by the author.
Jenny said...

Hahaa, vi har också testat alla olika julklapps-system, med varierande resultat. Årets funkade bra! Lottade ut mottagaren så att alla bara fick en gåva att köpa.

Anette said...

Bra Jenny, då kan det hända att jag tar kontakt med dig nästa jul när det här kommer på tal igen. :)