Tuesday, October 18, 2011

Ny adress och nytt kök

Semlor med linfrön
Jaha, så är flytten över. Det är positivt. Att flytta är nog ett jävla jobb, fast det kan vara nyttigt också. Jag tycker jag i allmänhet är rätt bra på att inte spara allt allt som vandrar hem, men ändå fanns det så mycket onödigt bland sakerna. Det värsta med flyttande är ju just det där att placera de där konstiga sakerna som man inte är säker på om man 1) vill ha, 2) behöver eller 3) täcks göra sig av med. Det nya hemmet börjar vara snart i skick, men en del saker finns nog lite på dåliga ställen. Med dåliga menar jag främst att de verkar vara hela tiden i vägen vart man än sätter dem. Om man inte skulle behöva visa sig på gatan skulle det ibland vara skönt att bara öppna fönstret och kasta ut rubbet. Hundskrället (sagt med all kärlek man kan ha till en hund) verkar också trivas i det nya hemmet. Främst verkar hon kanske lättad över att packningshelvetet är över...

Hundskrället :)
Det som är på sätt och vis roligt är att försöka hitta ett nytt hem åt saker man inte själv mera behöver eller vill ha. Min syster och jag var på loppis för några veckor sedan och sålde en massa saker. Visst är det en del jobb att gå dit, men samtidigt är det jätte roligt att sälja på loppis. Vi hade bra åtgång på vårt "skit". Några säckar med gamla kläder förde jag till frälsningsarmens insamlingslåda. Den här gången var jag lite mera noggrann med vad jag satt i säcken efter att ha läst i tidningen hur instanser som samlar gamla kläder  har enorma sopräkningar för folk sätter en massa skitkläder i insamlingslådorna som de sen måste slänga. Ooops - jag är nog skyldig till något enstaka av dessa klädesplagg. Det bästa är dock att hjälpa i alla fall lite Helsingfors djurskyddscentral (Helsingin Eläinsuojelukeskus). De tar hand om bortsprungna djur eller djur som behöver omplaceras eller som misshandlats. Man kan så klart donera pengar men de är också alltid i behov av t.ex. gamla lakan, handdukar, dynor eller skumgummimadrasser till djuren. Så lite dylikt fick de denna gång.


Nå i och med flytten och det nya köket måste man naturligtvis provbaka i det nya köket direkt. Jag som hemskt sällan faktiskt bakar semlor har nu bakat jätte mycket semlor och detta är tredje skrivelsen om semlor i en rätt så färsk blogg. Grejen är den att jag återuppfann en receptbok som jag fick av några vänner för två år sedan och som hittills blivit lite i skymundan. Nu har jag tittat igenom den ånyo och hittat roliga recept att testa.

Linfrösemlor
ca 12 st

25 g jäst
600 g kallt vatten
1,5 dl linfrön
1 dl vetekli
1 msk strösocker
2 msk rapsolja (kallpressad om du har det)
850 g vetemjöl (jag satt 250 g graham och 600 g vetemjöl)
1 msk salt

Smula jästen i vattnet. Blanda i linfröna, vetekliet, sockret och oljan. Tillsätt mjölet, lite i taget. Arbeta degen i hushållsmaskin 12-13 minuter. Degen blir ganska fast. Tillsätt saltet och arbeta i ytterligare 5 minuter. Degen ska jäsa i kallt till nästa dag, så täck bunken med plastfolie eller sätt den i en inoljad plastlåda. Låt degen jäsa 18-24 timmar.
En rätt fast deg
Sätt ugnen på högsta värme. Mjöla bakbordet och stjälp degen på bordet. Vänd degen i mjölet och dela den i två. Rulla de båda bitarna till avlånga längder som du sedan delar i 6 bitar var. Rulla bullarna till semlor och sätt dem på en plåt med bakplåtspapper. Spruta med blomspruta lite vatten på dem och garnera semlorna med linfrön. Sätt semlorna i ugnen och sänk direkt till 200 grader. Om du har blomsprutan där framme kan du spruta in lite vatten i bottnet på ugnen för att öka på ugnens fuktighet. Grädda semlorna i ca 15 minuter (om du har en stekmätare kolla att semlornas innertemperatur är 98 grader). De här semlorna går utmärkt att frysa. Jag blir så glad av linfrön i semlorna, man får en hälsokick för linfrön är så nyttiga.

Nu är det slut på semlerecept för en tid framöver tror jag. Nästa gång ska det bli bröd. Om du läst så här långt och tycker att det låter jobbigt att semlorna inte blir färdiga samma kväll - misströsta ej - om du nu inte dör av linfrösemlehunger där på fläcken så tänk på att en längre jäsning förbättrar brödet smak och att medan den sitter där i kylskåpet och förbättrar sin smak så behöver du inte göra någonting. Du kan t.ex. göra degen på kvällen och sätta den i kylen övernatten och baka semlorna följande kväll. Där har du perfekt kvällsmat och mera semlor till nästa morgon. Bon up!

No comments: