Sunday, October 2, 2011

Mitt bland flyttlådorna...

En utsikt att sakna


Vi lever i ett flyttkaos.
Dels börjar flyttlådorna torna sig men i samma takt som deras höjd växer, växer också ångesten huruvida jag kommer att hinna packa allt i tid. Jag tror nog det kommer att gå bra, men vad vore människan om man inte oroade sig.

Så här ser det ut hemma nu...
Nästa vecka bor vi ännu på denna adress, men veckan därpå huserar vi på ny adress. Ska nog bli skoj det också. Det är bara det här flyttandet av ens liv som kanske är en liten pärs. Det jag kommer att sakna mest från dessa adress är utsikten. Men kommer visserligen också att sakna hjälpköket där strykbrädet får stå hela tiden framme och tvätten torka utan att man måste flytta på ställningen. Till det rummet kan man också bara stänga dörren om man får oväntade gäster (eller sin egen mamma på besök) eller annars bara är störd på stöket.



Men äta bör man annars dör man har nån vis man eller kvinna sagt. Jag skulle tippa på kvinna egentligen. Jag tog en paus (eller egentligen många) i packandet, men en paus tillägnade jag att baka dessa lätta semlor. Jätte goda blev de med pumpafrön och grovt rågmjöl i degen, så man känner man äter någonting nyttigt.

Semlor med pumpafrön
12-14 st

400 g vatten
25 g jäst
1 tsk honung
2 msk olivolja
180 g grovt rågmjöl
500 g vetemjöl
2 tsk salt
1 dl pumpafrön + lite till garnering

Blanda alla ingredienser utom saltet och pumpafröna och kör i en degblandare i 15 minuter. Tillsätt saltet och pumpafröna under de sista 2 minuterna. Sätt degen i en oljad plastlåda med lock och låt jäsa i 2-3 timmar. Om du inte har en plastlåda kan du låta degen jäsa i bunken eller alternativt en annan bunke skål som du oljar med t.ex. rypsolja. Täck bunken med färskfolie för att den inte ska torka under jäsningen. Min deg jäste 2,5 timme och jag stötte ihop degen efter en timme och sen ännu två gånger efter en halv timme. Att stöta ihop en deg betyder att du tar upp den ur bunken eller plastlådan, sätter den på ett mjölat bord och helt enkelt plattar ut den så att luften kommer ur. Sen viker du degen; vänster sida in mot mitten, samma med högra sidan. Sedan övre sidan och den undre. Sen lägger du den tillbaka i lådan med "skarven" neråt. Idén med att stöta degen är att brödet får mera volym, bättre bakningsförmåga och ett finare inkråm. Om man inte håller på med en massa i köket samtidigt som man bakar brukar jag bara lämna det mjölade bordet som det är redo för nästa stötning.

Sätt ugnen på 250 grader. Ta fram några plåtar med bakplåtspapper. Stjälp degen på bakbordet och dela den i två bitar. Dra ut degen till två längor och dela längorna sedan på 6 eller sju bitar var. Sätt semlorna på plåtarna och låt dem vila där tills ugnen är klar. Pensla med vatten, eller spruta lite med en blomspruta vatten på dem och strö över pumpafrön på semlorna. Baka semlorna i 15 minuter.



Nu ska jag återgå till packandet...

No comments: