Sunday, November 20, 2011

Superlätta frukostscones



Förra lördagen inhandlade jag en ny bok med brödrecept. Har faktiskt några (läs många) böcker med brödrecept sen tidigare men alltid kan det behövas en till, eller hur? Denna bok var dessutom på finska (nämnas bör kanske dock att originalet var på svenska - förstås...).

Idag morse testade jag att baka fullkornsscones. Det var både snabbt, lätt och framförallt GOTT! De innehåller råg, graham, solrosfrön och surmjölk (alternativt naturell yoghurt) som allt ju är hälsosamt. Och bonus - ingenting behöver förberedas dagen innan.

Fullkornsscones
ca 10 st

0,5 dl rågkross (jag hade faktiskt inte rågkross så körde med vetekross)
1 dl vatten
2 dl (110 g) siktat rågmjöl
2 dl (110 g) grahamsmjöl
1 dl solrosfrön
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 tsk kummin
50 g smör
1,5 dl surmjölk eller naturell yoghurt

Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp vattnet och rågkrossen i en kastrull, ställ kastrullen åt sidan när det kokat upp. Blanda mjölsorterna, solrosfröna, bakpulvret och kumminet. tillsätt smöret i små bitar och arbeta in smöret i mjölblandningen. Tillsätt surmjölken eller yoghurten till rågkrossblandningen och häll detta i bunken med mjölet. Blanda till en jämn deg. Om du vill kan du ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma en korv av degen och dela den på 10 och sedan forma sconesen med händerna. Alternativt kan du, som jag gjorde, med en sked ta en passlig bit deg ur bunken och därefter forma sconesen med händerna. Lägg upp sconesen på en plåt med bakplåtspapper och grädda i ca 20 minuter. Låt svalna lite innan servering. Jag tyckte det var fruktansvärt gott med lite Philadelphia-ost och en klick sylt.


Den nya boken från vilket detta recept kom heter Leivän Juurilla och den hittade jag på Hobbocks på Stora Robertsgatan.

No comments: