Tuesday, November 8, 2011

Fänkålslimpa och fänkålste


Inte helt den vackraste fänkålen jag någonsin sett, men visst är den fin i varje fall.
Fänkål är så gott. Och det lär vara nyttigt också. Fänkål är en växt som blir upptill 1,5 m hög med små små gula blommor. Nu är det tydligen så att kryddfänkålen och knölfänkålen är två olika varianter av fänkål. Who knew? Alltid kan man bli lite visare. För mig är fänkål en förtjusning sedan något år, så inte på något sätt en långtida bekantskap. Fänkålen lär ska ha kramplösande (hmm...) egenskaper och anses befrämja matsmältning och hjälpa till vid magknip. Knölfänkålen har jag använt i olika soppor (funkar bra som alternativ till potatis tycker jag, man kan minska på potatis och öka på fänkålen), men också i sallader har jag använt den. Är alltid på jakt efter nya fänkålsrecept (och är trött på att alltid hitta gratinerad fänkål som enda alternativ) och testar gärna när det finns ett nytt recept att finna.

Mitt senaste kap inom fänkålsvärlden är fänkålste. Jag råkade hitta det i närliggande Sis. Deli + Café på Högbergsgatan. Temärket är Pukka, ett engelskt företag som specialicerat sig på olika ekologiska produkter. Jag köpte paketet direkt plus ett extra till min engelska kompis Emma som är lika galen i fänkål som jag. Som parentes kan jag säga att efter att jag köpte tepaketet till min kompis så märkte jag att företaget som gjorde te:t var engelskt. Kanske lite onödigt att köpa det här åt henne - men i all iver tänkte jag inte på att läsa alla ord på paketet.  Enligt beskrivningen innehåller detta te tre olika sorter av fänkål som ska lugna och befrämja matsmältningen. Den är helt fri från koffein, som är något jag gillar extra mycket. Tydligen innehåller flera av Pukkas tesorter fänkål, pga av dess utmärkta egenskaper. Måste ta itu och testa de andra efter att denna låda är konsumerad.

Mitt favortirecept med fänkål är fänkålsbröd. Jag har blivit helt galet förtjust i det här brödet. Det är helt galet gott bröd. Den passar till frukost, till olika soppor, fiskrätter etc. Detta bröd ligger definitivt i täten på min top 10 brödlista. Denna lista är inte officiell (inte i alla fall ännu). Det här receptet till fänkålsbröd kommer från Heléne Johanssons bok "Bröd från Brunkebergs bageri".

Skållat fänkålsbröd
3 bröd

Steg 1
Skållning:
500 g vatten
250 g fint rågmjöl
30 g hela fänkålsfrön

Mät upp mjölet och fröna i en bunke och blanda lätt. Koka upp vattnet och häll det över mjöl- och fröblandningen. Rör om till en gröt, täck med plastfolie och låt den kallna i rumstemperatur. Du kan använda skållningen när den är kall, men skållningen håller ett par dagar i kylskåpet om du vill använda den senare. Det tar några timmar för skållningen att svalna ordentligt.

Steg 2
Ta fram skållningen från steg 1
50 g jäst
850 g mjöl
200 g brödsirap
5 g anis
50 g rumstempererat smör
20 g salt
ägg och smält smör till pensling

Tillsätt de övriga ingredienserna utom smöret och saltet till skållningen från tidigare och arbeta degen i degblandare i ca 10 minuter. Tillsätt smöret i små omgångar medan maskinen jobbar på och därefter tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare 5 minuter. Degen är ganska tjock och trög. Låt degen vila i bunken i 30 minuter.

Lyft degen på ett mjölat bakbord och forma degen till 3 runda bröd. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 2 timmar eller alternativt i kylskåpet över natten. Bröden ska spänsta emot lite när de är färdigjästa om du trycker på dem.


Sätt ugnen på 180 grader. Pensla bröden med vispat ägg. Ställ dem in i ugnen och grädda dem i ca 30 minuter eller tills brödens innertemperatur nått 98 grader. Ta ut bröden när de är färdiga och pensla dem med smält smör och låt dem svalna.


Jag brukar oftast inte orka låta dem svalna ordentligt. Det här brödet är så gott med lite smör på som smälter pga att brödet är varmt. Nam nam!

No comments: