Wednesday, February 15, 2012

Nödbakning - Anisbröd



Förra veckan avslutades med att jag skulle utföra lite nödbakning för att mina senaste bak misslyckats och brödinnehållet i frysen höll på att sina. Till min glädje blev min nödbakning en succé! Jag har inte ännu heller riktigt kommit igång med surdegsbakningen igen - jag gjorde ett nytt test på lördagen - men det brödet blev ingen fullträff heller. Denna gång tror jag knappast det berodde på 1) att surdegen inte var bra eller 2) på ugnen - utan kanske främst på att i brist på de mjölsorter som stod i receptet experimenterade jag lite vilt och den kombon blev inte en fullträff. Inte helt skit, men ingen vinnare heller.

Men nog om det och tillbaka till nödbakningen som däremot var en fullträff och jag tänker baka detta bröd många många gånger. Det var dessutom lätt som en plätt. Receptet kommer från boken som jag talade om här en gång på blogen redan, den heter "Leivän juurilla" (på svenska heter boken "Baka bröd" förresten).

Anisbröd
3 bröd

50 g jäst
0,5 dl sirap
5 dl vatten
2 msk olja (gärna solros)
2 tsk salt
2 tsk hel anis
1,5 dl (85 g) grovt rågmjöl
ca 12 dl (720 g) fullkornsvetemjöl

dekorera med hela anis- och fänkålsfrön

Blanda jästen i vattnet med en vispel och tillsätt sirapen, saltet, oljan och anis och arbeta i en degblandare. Tillsätt därefter rågmjölet och vetemjölet. Arbeta degen i maskinen i 5-10 minuter, tills degen är fin och elastisk. Degen ska släppa från bunkens kanter när den far där runt, om den inte gör det utan är en klibbig massa tillsätt lite mera mjöl och knåda en stund mera. Smörj en plastlåda med lite neutral olja och låt degen stiga i lådan ca 30 minuter. Har du ingen låda kan du låta degen stiga i bunken eller alternativt olja in en annan bunke som du stjälper degen i.

Ta upp degen på bakbordet och dela degen i tre delar. Runddriv bullarna till runda bröd och lyft dem och jäsa på en bakplåt. Låt jäsa under duk i 30-35 minuter. Sätt ugnen på 250 grader. Stryk bröden med vatten och strö på bröden av anis- och fänkålsfröna. Du kan ännu strö lite mjöl fint över bröden. Ställ in bröden i ugnens nedre del och spruta vatten med en blomspruta. Grädda bröden ca 5 minuter och sänk värmen till 200 grader. Fortsätt grädda bröden i ca 25 minuter eller tills brödens innertemperatur är 98 grader. Brödet var dessutom jätte gott att frysa och tina upp i brödrosten till frukosten.


Jag lät mina bröd jäsa på bakbordet för jag tog fram min baksten, som fått ligga i ide här sedan flytten. Fördelen med en baksten är att den ger lite jämnare värme i ugnen. Ugnstemperaturen sjunker rätt kraftigt när man öppnar ugnsluckan och särskilt när man bakar bröd eller bulla är det viktigt att man är snabb i vändningarna och inte håller luckan öppen mer än nödvändigt. Brödens botten blir också extra fint och hårdare med en baksten. Jag har fått min baksten via bra kontakter men jag vet att t.ex. Eiring på Högbergsgatan säljer bakstenar. Man kan bra göra t.ex. pizza på stenen, så det finns många olika saker man kan använda den till. :) Måste kanske göra ett inlägg om pizza någon gång.

No comments: