Tuesday, February 7, 2012

Surdegsbröd - inte så lätt alltid

Det var länge sen jag skrev något här. Det beror på flera saker: 1) har det varit ganska mycket på gång (resor, jobb och annat stuff) och 2) för att jag på något sätt misslyckats med mina senaste bak så det har liksom känts poänglöst att skriva om det. Sedan jag började den här blogen har jag för det mesta bakat bröd med jäst, något enstaka bröd finns bland recepten dit det kom jäst och surdeg. Detta är lite ovanligt för mig, för att under de 2,5 år som jag hållit på med aktivt bakande har jag för det mesta bakat med surdeg. Det var just surdegsbakningen som jag blev intresserad i eller som fick mitt experiment att baka allt bröd själv att formas mera till en livsstil. Surdegsbakningen är för det mesta ett (i varje fall) tvådagarsprojekt, så jag tänkte att det är bättre att bloga om lite snabbare och lättare (men inte alls för det sämre) bröd.

Som nämnt i förra inlägget testade jag ett nytt fänkålsbröd, som inte riktigt ville lyckas. Här på bilden ser den nog helt fin ut - och den smakade också bra faktiskt, men det ville inte riktigt hållas ihop.

God men md brister

Så det här brödet ska jag jobba vidare med. Vi ska se vad det blir.

Mitt nästa bak skulle bli ett syrligt lantbröd från Martin Johanssons bok "Surdegsbröd". Den här boken är väldigt trevlig och ger en jätte bra start till surdegsbakning. Recepten är för det mesta lätta. Jag har testat så gott som varje recept i boken och lyckats riktigt bra med dem. Som sagt, han gör surdegsbakning lätt. Det här brödet lyckades jag inte heller med. Det blev grått och smaken var inte heller riktigt bra, enligt mig. What´s wrong with me? :)

Inte något att hurra för heller...
Jag hade en plan att återgå till att baka med surdeg istället för jäst detta år. Men före detta måste jag nödbaka lite för frysen är tom. Det finns inget bröd till frukosten. För att göra det lätt för mig bakar jag med jäst. Vi får se om DET lyckas. Om de gör det kan jag skriva om det... På återseende. Mera om surdegsbakning snarast.

No comments: