Sunday, August 12, 2012

Lyxigt formbröd till kräftkalas


Hurra! Årets första kräftkalas firades på fredagen. Jo jag vet, många tänker säkert att jätte sent, men så har det blivit i år. Första men inte sista - ett litet tilläggshurra för det. Fredagens kräftkalas var hos mina föräldrar med närmaste familjen från när och fjärran på plats. Skoj skoj! Fast jag undrar igen om det var något litet fel på dillen när det var lite tungt att stiga upp på lördagsmorgonen.

Till kräftor måste man ju ta en liten snaps eller två. Bara för att desinfiera kroppen, ju! :) Nå nej, men gott är det med en liten tuting. Det roligaste är ju också att sjunga snapsvisor där man hyllar kräftan.  Det finns en massa fina snapsvisor till kräftkalas, men den finaste tycker jag är denna:

Kräftvisa

Melodi: Studentsången
Nykokta kräftor, nyslagen dill,
fem liter brännvin och sjuhundra pilsner.
Rödaste skal är ju bättre än sill.
Särskilt om man får supen därtill.
Skal kring stjärt och klor,
döljer dock smaken, bror.
Men ingen möda stor,
dess skal skall brytas opp,
och aromen skall in i vår kropp.
Helan tömmer vi snabbt till dess klor,
Halvan tar vi sen tvärt till dess stjärt.
Hurra! 

Jag tycker melodin är så högtidlig och det passar på kräftkalas.Den här sången bara "måste " komma någonstans ganska i början av festen - innan dillen fått fart på alla! :)

Nam - de här bjässarna hade enorma klor!
Det var så fint dukat i bordet!
Det bästa med augustikvällar är att får fint stämningsljus
Jag lovade hämta med brödet till kalaset.Har får nägra år sedan hittat det här receptet och tycker (och inte bara jag tycker, har hört det av andra också) att det är mycket godare med riktigt bröd än rostbrödet man får i butiken. Det här brödet blir inte vått och fuktigt av att man lägger kräftstjärtarna på det. Bilden alldeles ovan var så som jag hämtade brödet. Hittade den där brickan i en jätte gullig butik i Kronohagen vid namn Past and Present. Den är gjord i betong i en gammal form för brickor eller något i den stilen. Den är ganska tung också, men perfekt för bröd eller ostar etc. (Jag hoppas min mamma också gillade den) :). Receptet till brödet kommer från Martin Johanssons bok Surdegsbröd. 

Lyxigt formbröd
2 bröd

Brödet bakas med vetesurdeg och det måste jag ju göra först förrän jag kunde börja baka brödet. Nu måste jag dock bekänna att jag fuskade lite. Jag gjorde inte vetesurdegen helt från noll. Detta på grund av att jag inte hade äppel eller någon annan frukt som jag kunde ha satt med där i början. Det är inte helt nödvändigt, men tiden var också lite på kort så jag tog en shortticutti. Det vill säga jag tog en liten klick av min rågsurdeg och satt den i en ny ren burk. Sedan matade jag den med vetemjöl och vatten - jag matade den i några dagar och det blev en vetesurdeg. Med lite råg i början. Ibland går det så.

Så här såg den ut när jag använde den

Dag 1, kväll (eller morgon om du fortsätter baka på kvällen - så gjorde jag)
100 g vetesurdeg
200 g ljummet vatten
150 g vetemjöl
50 g rågmjöl (jag använde den här gången grovt rågmjöl, men fint ska det vara på riktigt)

Blanda ihop allting i en bunke, täck över med plastfilm och låt stå över natten (eller dagen om du gör detta på morgonen)

Så här såg min surdegsblandning ut

Dag 2, morgon
Surdegsblandningen från igår
450 g vatten
750 g vetemjöl
20 g salt

Blanda allt utom saltet med i bunken och kör i en degblandare i 8 minuter. Börja med 5 minuter på en lägre hastighet och öka sedan hastigheten de tre sista minuterna. Tillsätt saltet med i bunken och kör ytterligare 2 minuter. Den här degen skall vara spänstig och elastisk när den är klar. Bäst testar du detta genom att göra ett glutenprov, dvs ta en klump deg från bunken och dra klumpen åt olika håll i handen. Degen ska hålla ihop lik ett tuggummi när du drar händerna isär. Om den inte verkar bra, låt den vila några minuter och arbeta degen några minuter till i degblandaren.

Smörj en plastlåda med en neutral olja, häll degen i lådan och den vila tills den uppnått ungefär dubbel storlek. Det här kan ta 3-6 timmar beroende på omständigheterna. Nu på sommaren när det var varmt jäste degen ganska snabbt, men när det blir kallare tar det längre. Vik ihop degen första gången efter en timme. Att vika ihop degen betyder att du lyfter den på bakbordet och trycker ut all luft ur degen, sedan viker du ihop den ungefär som ett kuvert och sätter den tillbaka i lådan med vecket neråt. Efter första vikningen ska du vika degen ungefär med 30 minuters mellanrum, tills degen jäst färdigt. 

Dela degen i två delar. Behandla degen ganska varsamt nu så att luften som finns i degen hålls kvar. Då blir det fina hål i brödet också. Smörj två brödformar med en neutral olja och mjöla dem med vetemjöl. Det här underlättar att bröden lossar från formarna. Sätt degbitarna i formarna och tryck ut degen varsamt så att den är jämt i hela formen. Du behöver inte grädda degen i formen utan kan göra helt vanliga bröd också. Du kan grädda bröden nu genast när ugnen blivit färdig. Du ska värma ugnen till 275 grader och tänker du grädda bröden genast så kom ihåg att börja värma ugnen i tid. Jag däremot ville jäsa bröden ännu över natten i kylskåpet, tycker detta gör mycket för smaken.

Jo det är lite råddigt där nu, men där står bröden övernatten
Sätt ugnen på 275 i god tid. Jag satte på ugnen direkt när jag vaknade på morgonen och var sedan ute med hundskrället och duschade ännu förrän jag satt in bröden. När du ställer in bröden i ugnen sänk genast ugnstemperaturen till 250 grader. Efter 15 minuter ska du sänka värmen till 200 grader och vädrar i ugnen genom att öppna ugnsluckan en gång. Upprepa vädringen ungefär var femte minut efter detta. Bröden tar ca 35 minuter att gräddas. Kolla att brödens innertemperatur är 98 grader innan du tar ut dem. Ta ut bröden från formarna och låt dem svalna på galler. 


Rakt ur ugnen!

Så här såg brödfatet ut innan de hamnade i brödrosten och sedan i våra magar. Nam!

Väl värt besväret för gott bröd på kräftkalas. Jag har som plan/dröm att testa smaksätta ett formbröd till kräftkalas med något, men så långt har jag inte hunnit ännu. Ska kanske erbjuda mina tjänster till det kommande kräftkalaset om några veckor - OCH försöka testa denna idé tills dess. Få se.

Ha en bra vecka! För mig väntar mera semester fr.o.m onsdag - HURRAAAA!

No comments: