Tuesday, August 21, 2012

Baguette med rågsurdeg



Just nu cirklar mitt liv runt målfärg. Det finns på mina kläder, på mina armar och också på mina omanikyrerade händer (hmm som om mina händer/naglar skulle vara manikyrerade ofta...). Som tur finns det mesta av den här målfärgen faktiskt på väggar och tak. Nymålat och fint ska det bli - och blir med god fart för jag har haft så duktiga medhjälpare. Om en dryg vecka ska picket och packet flytta från nuvarande adress i Ulrikasborg i Helsingfors till Gäddvik i Esbo. Så bakandet har fått bli nu en liten stund och det som jag har bakat har faktiskt alltid varit till någon annan. Katastrofen är inte mindre än att det faktiskt för tillfället inte finns någon bröd alls i min frys. Några köpta burritoplättar är det närmaste bröd man kan hitta där. Så jag har tänkt att de närmaste dagarna måste jag antingen baka eller så får man helt enkelt leva utan bröd. Vi får se vilket det blir i slutspelet. 

Den här baguetterna fick komma som min present till en fest. Jag gjorde en så kallas baguette-bukett. Jag band ihop baguetterna med ett snöre och överlät dem som blommor :). Receptet till de här baguetterna kommer från Martin Johanssons bok Surdegsbröd. Nu måste jag bekänna att idén att ta en bild som den som är ovan faktiskt inte är min - utan jag försökte "kopiera" eller testa om jag kunde ta en likadan bild som det finns i boken. Jag tycker det såg så fint ut. Ni får bestämma om jag lyckades eller ej... :) Så här ser bilden i boken ut: 



Baguetter med rågsurdeg
6 st baguetter

Dag 1, kväll
100 g rågsurdeg
200 g vetemjöl
100 g rågmjöl
350 g vatten

Blanda allting tillsammans i en bunke, täck med plastfolie och låt stå över natten på en varm plats.


Dag 2, morgon
Surdegsblandningen från gårdagen
300 g vatten
700 g vetemjöl
20 g salt

Blanda ihop rågsurdegsblandningen, vattnet och mjölet och arbeta i en degblandade i 8 minuter (5 minuter på låg hastighet och 3 minuter med lite mera fart). Tillsätt saltet och arbeta degen ännu 2 minuter.

Smörj en plastlåda med lite neutral olja och flytta över degen i lådan. Degen ska jäsa tills den uppnått nästan dubbel storlek och detta kan ta 3-5 timmar. Min deg jäste rätt snabbt på grund av sommarvärmen och hur varm lägenheten är på grund av det. Under jäsningstiden ska du vika ihop degen några gånger; första gången efter en timme och därefter med ca 30 minuters mellanrum. 

Efter knådningen, innan degen fått jäsa
När degen jäst färdigt ta upp degen igen på bakbordet och dela den i 6 bitar. Knåda degbitarna till jämna bollar och låt vila under en bakduk i 20 minuter. Därefter rulla degbollarna till baguetter. Låt baguetterna jäsa ännu 1-2 timmar, du vet att de jäst färdigt när du lite petar på baguetten och den lyfts inte direkt tillbaka. Du kan ha baguetterna och jäsa i en baguetteform eller helt på en mjölad bakduk som du rynkar ihop så att baguetterna har ett mellanrum att jäsa i. På det här sättet har de stöd och jäser uppåt istället för att jäsa på bredden.
Jag testade att klippa baguetterna denna gång istället för att snitta dem
Sätt ugnen på 275 grader. Sätt in dem i ugnen och spruta in vatten med en blomspruta för att det ska bildas ånga i ugnen. Vädra ugnen efter 10 minuter genom att öppna och stänga ugnsluckan. Upprepa vädringen några gånger medan baguetterna gräddas. Grädda dem tills de uppnått en fin färg; gräddningen tar ca 15-20 minuter totalt.

De färdiga baguetterna
Baguette-buketten!
Här har jag skrivit långa haranger om baguetter, men "på riktigt" så kallar man baguette i Finland för batong - vilket ju är lite festligt. Jag valde nu att gå för det mera internationella namnet i bloggen. :) Det finns säkert en och annan finne som åkt till Frankrike och fått en oförstående min framför sig när man frågat efter batong. Nå vad jag erfarit och hört så får man oförstående miner i Frankrike vad man än säger :).

Den här baguetten är verkligen jätte god, fast jag nu säger det själv. Den har ljuvligt tuggmotstånd och rågmjölet och -surdegen gör under för smaken. Det här om något lönar sig att testa på.

Soffan kallar på mig! Måste låta mina trötta muskler vila och se på Smash - en serie som börjar just. Såg reklam på den i USA när jag var där på våren och nu börjar den här. Är det månne rekord eller?

Ha det fint!

No comments: