Sunday, October 14, 2012

Lat söndag med lätta frukostsemlor


Idag ska vara en "göra ingenting" söndag. Eller rättare sagt en "försök att göra ingenting" söndag. I vanliga fall skulle en söndag med inget program låta ljuvligt, men nu är det mera fråga om att försöka bota mig från en flunssa som pågått redan i 1,5 vecka. Galet störande. I mitt försök att inte göra något idag har jag redan backat ut från att segla på dagen och från tennis på kvällen.

Nå nog om det. Igår gjorde vårt gamla seglingsteam en comeback på haven utanför Björkholmen på Drumsö i Helsingfors. Vi seglade aktivt tillsammans i 7 år och tävlade i match racing på hemmavatten men också utomlands. Efter 7 år var vi väl alla ganska nöjda med att ta en paus, men i sommar när man följde med Silja Lehtinens teams framgångar i OS i London började tävlingsentusiasmen nypa en igen. I alla fall för en tävling :)

En strålande dag blev det - med tyvärr mycket lite vind och därför en del väntande på vind också - men roligt hade vi. Det bästa med vårt gamla team är att vi allt som oftast alltid hade så roligt ihop både på havet och iland.  Här är lite bilder från gårdagens tävling.

I väntan på vind fick vi njuta av solsken
...och hann ta foton
...också på mig själv :)
Helt vindstilla en stund
En nödvändighet ute på havet - choklad!
Vårt glada team Livia (med gast in training i famnen), Crie, Mickan och jag
Så här ljuvlig såg himlen ut när vi avslutade seglingen för dagen!
Idag fortsatte teamet sin segling medan jag kurerar mig här hemma. En gast som saknades på bilden (och från hela dagen igår) är Minna som får jobba för två idag. Som tur är det ganska lätt på vindfronten också idag så det kan vara bara bra med en färre gast (intalar jag mig själv...). Jag väntar med spänning på resultaten!

Igår när jag ännu trodde att jag skulle segla idag startade jag en deg som jag tänkte att jag skulle grädda på morgonen. Ute på havet är det viktigt med vägkost. Ibland när man seglar är det ju så att det finns inte så mycket att göra (inte i tävlingar dock) så vad gör man - mumsar i sig något gott. Kan ju vara värre för midjemåttet om man jämt mumsar i sig något men det får vi ta en annan gång. Nå, jag hade lite glömt det här med vägkost före gårdagens segling och hade inget bröd hemma. Jag vet låter konstigt med tanke på att jag älskar att baka, men så har det varit ganska mycket på sistone. Det bröd jag bakar liksom försvinner. Seglar man en tävling och är ute på havet hela dagen är det nog viktigt med lite mellanmål och en energikick mellan varven. Mitt mellanmål igår var rätt tråkigt; morötter, äppel och nötter. Låter säkert hälsosamt men en macka skulle nog ha suttit fint där mellan moroten och nötterna. Som tur hade både Mickan och Crie med sig choklad...
För idag började jag i alla fall en deg, så att på dag skulle jag få en macka. Nå segling dag 2 blev sen inte av för mig men receptet på denna lätta semla kan ni få i varje fall. Det här är samma deg som jag pratade om i inlägget med martorna och som de fick ta med sig hem och grädda. Jag har faktiskt bakat de här semlorna flera gånger nu på sistone. De är så enkla att baka. Bilderna på baket är från början av veckan då jag sist bakade samma deg. Det här receptet kommer från Martin Johanssons bok "Surdegsbröd". 

Lätta frukostsemlor
(6-10 semlor beroende på storlek)

Dag 1, tidig kväll
50 g vetesurdeg (rågsurdeg går för all del också bra)
250 g vatten
3 g jäst
350 g vetemjöl (jag har ofta bakat med 250 g vetemjöl och 100 g något annat, t.ex. grovt rågmjöl, vanligt rågmjöl, fullkornsspelt)
10 g hela linfrön
20 g solroskärnor

7 g salt

Rör ihop allt utom saltet för hand i en bunke. Låt degen vila i 30 minuter, tillsätt därefter saltet och blanda in saltet väl i degen. Täck över bunken med plastfolie och låt jäsa i 1-1,5 timmar. 

Så här har jag rört ihop degen - med sked utan att knåda med handen.
Efter 30 minuter tillsätts saltet
När degen jäst färdigt, stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 6 bitar om du vill ha större semlor eller 10-12 bitar för mindre semlor. Knåda bullarna runda och lägg dem på en ugnsplåt med bakplåtspapper och ställ i kylskåpet över natten.


Dag 2, morgon
Ta fram bullarna ur kylskåpet, sätt ugnen på 275 grader. Pensla semlorna med lite vatten och strö över semlorna lite solrosfrön och linfrön. Sätt bröden i ugnen och spruta in vatten på bottnet av ugnen med en blomspruta. Sänk värmen till 250 grader och låt bröden gräddas 15-20 minuter eller tills de fått lite färg.

Inget måste att baka semlorna övernatten, det går bra att baka dem när som helst och sedan ha dem och jäsa i rumstemperatur i några timmar. Semlorna är så goda till frukost med en klick smör och en bit ost på eller en skiva skinka. Gillas stort!

Nu får jag återgå till att göra ingenting...




1 comment:

Anonymous said...

Oooo, visst saknade vi dig på havet på söndag. Men ojoj det är inte sant att vi dessutom gick miste om nygräddade surdegsfrallor. Och attan så det blåste stundvis i pustarna! En surdegssemla hade givit råg i armarna :)
hälsar Minna