Thursday, December 6, 2012

Finskt rågbröd till självstädighetsdagen

Foto: Anki Boström
Ännu hinner jag önska er alla en fin självständighetsdag! 
Hurra hurra för 95-åriga Finland!

Det här blir inte ett långt inlägg för det ska postas före tolvslaget har jag bestämt. Ja, idag har jag testat att baka finskt rågbröd och måste säga att jag tycker det blev riktigt äkta och gott. Det här brödet är ju kanske inte det saftigaste och mest smakrika bröd jag någonsin bakat men äkta rågbröd smakade det som. Det tassiga kanske är att receptet kommer från Jan Hedhs bok "Bröd", men jag kollade lite på nätet och det som jag hittade där verkade mycket likt hans recept.

Finskt rågbröd
2 bröd

Dag 1
Fördeg
250 g vatten (ca 35 grader)
125 g rågsurdeg
400 g fint rågmjöl

Blanda ihop fördegen i en rymlig degbunke. I receptet står det att man ska blanda det med visp, men min deg var nog såpass tjock att det gick inte. Jag blandade med en sked. Täck över bunken med plastfolie och låt stå övernatten. Ca 12 timmar ska degen gärna få stå.

Dag 2 
Bortgörning
30 g jäst
180 g vatten (ca 35 grader)
500 g filmjölk (jag använde surmjölk)
675 g fint rågmjöl
30 g havssalt

Lös upp jästen i vattnet och väg upp alla ingredienser utom saltet i en bunke. Stjälp över fördegen från igår. Knåda degen på låg hastighet i en degblandare i ca 10 minuter. Sätt med saltet och knåda ytterligare 5 minuter. Låt degen vila i en oljad plastlåda med lock i 60 minuter.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i två bitar. Degen är rätt kladdig så sikta ganska rikligt med mjöl på degen före du formar den. Forma degen till två bullar fast de ska inte vara värst höga. Sikta på med rågmjöl på degen. Låt bröden jäsa i 60-90 minuter. Bröden ska fördubblas i volym och ha krackelerat på vackert på ytan. 

Värm ugnen till 250 grader och ställ en plåt på understa falsen i ugnen när du sätter på den. När ugnen är färdig ställ in bröden i ugnen och kasta en dl vatten på plåten underst för att få ånga i ugnen. Lufta ugnen efter 10 minuter och gör det några gånger om innan bröden är färdiga. Jag stekte bröden hela tiden i 250 grader och de blev superfina. Bröden är färdiga när deras innertemperatur uppnått 98 grader.

Voila!
De kunde kanske ha fått jäsa en aning till för att få ännu finare klackelering på ytan - MEN det fanns det ej tid för ikväll. Direkt efter att bröden kommit ur ugnen stacks det iväg här och kolla på nya James Bond Skyfall. Jag säger bara WOW. Den var bra! Se den! Ett bröd förde jag till grannarna som smakprov och det är bilden på det brödet som pryder överst på detta inlägg. 


Väl hemma efter bion blev det smakprov med lite kassler på. Brödet fick godkännande! :) Nu ska detta inlägg iväg så att dagen inte hinner byta.


Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

1 comment:

Anki said...

Alldeles superljuvligt var det! Sån otrolig lyx. Tack tusen för att du flyttade hit. ;-)