Tuesday, December 4, 2012

Ett syrligt lantbröd till frukost med söta vänner


Håh, länge sen sist igen men det har varit så kaos med tidtabeller, jobb och resor. Förra veckan spenderade jag på jobbresa i USA, kom hem på fredagsmorgonen och välkomnade vänner för veckoslutet på fredagseftermiddagen. Skoj var det och som tur hade jag fått sovet på flygplanet så jag orkade hur bra som helst (konstigt men sant). Jag tycker det är helt ljuvligt med snö på marken, fast vädret när jag landade på fredagen var allt annat än välkomnande. Men ljuset som snön hämtar med sig är bara så ljuvligt. På något sätt har jag känt mer av november mörkret det här året än tidigare år. 

Förra veckoslutet hade jag alltså besök av två kompisar från utlandet; Marie från Sverige och Emma från England. Efter en hel vecka med bara möten och sittande var det helt bäst att komma ut i naturen på lördagen - tyvärr blev det bara en promenad på en skogsväg istället för den ursprungliga planen att gå i skogen men det var nog bra också. Alla fyra deltagare på promenaden tyckte det var super. 

Den "fjärde" deltagaren var kanske mest ivrig på snön

Emma i djupsnö
Jihaa bollen!
Det har varit lite dåligt med bak här på sistone så jag ville ju naturligtvis baka frukostbröd åt oss. Det fick bli ett gott men faktiskt också lätt lantbröd. Receptet kommer från Martin Johanssons bok "Surdegsbröd". 

Syrligt lantbröd
2-3 bröd

Dag 1, kväll (eller på morgonen om du vill grädda brödet följande morgon)
150 g rågsurdeg
425 g vatten
300 g vetemjöl
150 rågmjöl

Blanda allt ihop till en grötig deg, täck över med plastfolie och låt stå i 6-8 timmar på ett varmt ställe.

Dag 2 morgon (eller dag 1 på eftermiddagen om du lagat fördegen på morgonen)
200 g vatten
500 vetemjöl
20 salt

Väg upp vattnet och mjölet i bunken (saltet kommer inte ännu) och arbeta i en degblandare i 8 minuter (5 min på lägre hastighet och 3 min på lite snabbare hastighet). Tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare 2 minuter. 


Pensla en plastlåda med en neutral olja och häll degen i lådan och låt jäsa tills degen uppnått ungefär dubbel storlek. Detta kan ta 3-5 timmar. Vik ihop degen första gången efter en timme och därefter efter varje halvtimme. Jag fuskade lite den här gången och vek ihop den första gången efter två timmar och sen en gång till efter 30 minuter, det funkade helt bra också. Jag ville jäsa bröden i kallt övernatten så jag tyckte inte den behövde jäsa så mycket på dagen. Jag delade degen i två när den jäst färdigt och mjölade två jäskorgar och satt bröden i dem och jäsa övernatten. Använd gärna rågmjöl till bakningen av bröden.

På morgonen satt jag på ugnen på 275 grader direkt när ögonlocket öppnats. Placera en plåt underst i ugnen. Samtidigt tog jag ut bröden ur kylskåpet och lät dem stå i rumstemperatur tills ugnen var färdig. 

På väg in i ugnen
Ställ bröden i ugnen och kasta in lite vatten på plåten i bottnet för att få ånga i ugnen. Sänk temperaturen till 250 grader när du lagt in bröden. Jag gräddade bröden i 250 grader hela tiden i ca 35 minuter (eller tills deras innertemperatur var uppe i 98 grader). Jag har märkt att jag på detta sätt får fin färg på bröden. Jag hade tidigare lite problem med färgen, tyckte alla bröd kunde ha format en annan slags berättelse om 50 shades of grey... :) Ja alltså de blev gråa. 



Alles gute! Snart måste man ju börja fundera på lite julbröd... Hmmm har inte riktigt kommit i de tankarna ännu.



Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

No comments: