Sunday, December 16, 2012

Ett enkelt maltbröd till julen


Jag tycker det är jätte roligt när jag blir frågad om brödrecept av folk som annars säger att de inte kan baka och så testar de och lyckas. Min nyaste inspiratioin är min kompis Tessa, som lite verkar har blivit lite intresserad av brödbakning. Hon har bett mig testa ett lantbrödsrecept som hon lagat flera gånger (men så långt har jag inte hunnit ännu, sorry) och nu sist bad hon mig om ett lätt bröd att baka till julen, vilket jag tycker är en jätte rolig uppgift. Vi hade en gång en rätt lång diskussion om brödbakning och jag tycker naturligtvis det är superroligt att någon är ivrig på att baka, fastän kraven kan vara olika och med Tessa vet man det lätt för ganska snabbt kommer kommentaren "Nej nej, det där blir för svårt! Om det blir för svårt så bakar jag inte". Detta är totalt ok, alla behöver inte vara ivriga på surdegar och flera dagar bakning - det är inte grejen! Grejen är ju att man ska tycka det är skoj och framförallt GOTT med nybakt bröd. Jag menar så svårt är det inte på riktigt.

Jag började fundera på olika recept jag bakat och kom på ett som jag lagat för flera flera år sedan (före jag förivrade mig på brödbakning) och lagade det här brödet just för att det var enkelt. Receptet kommer från en gammal Glorian uusi ruokakirja med samlade recept från tidningen Gloria. Det här brödet mår bra att att bakas någon dag innan det ska ätas och förvaras i plastpåse. Alternativt kan man baka det långt innan användningen och frysa ner det. När man tar upp det så låt det tina igen i plastpåsen, det gör att brödet hålls saftigt.

Enkelt maltbröd
5 dl surmjölk
1,5 dl brödmalt (finns i de flesta matbutiker, kan också gå under namnet kaljamallas)
2 tsk salt
50 g jäst
1,5 dl sirap
100 g rumstempererat smör
4 dl rågmjöl
6 dl jästbrödsmjöl eller fullkornsvetemjöl

Mät brödmaltet och surmjölken i en bunke och låt stå i någon timme och dra sig. Ta ut smöret i rumstemperatur med samma.

Blanda med saltet, jästen smulad, sirapen och det rumstempererade smöret samt rågmjölet och hälften av jästbrödsmjölet eller fullkornsvetemjölet. Arbeta degen väl i en degblandare eller för hand med en sked så att degen känns elastisk och allt är välblandat i den. Låt den vila i en timme. 

Blanda resten av mjölet i degen efter att den vilat. Du kan antingen stjälpa ut den på ett välmjölat bakbord och forma till ett bröd eller så smörja en brödform med en neutral olja och strö rågmjöl i forman och fylla formen med degen. Låt degen jäsa i en timme till. Man måste inte sätta bröden i formar, i det ursprungliga receptet står det faktiskt att man ska bara forma dem till runda bröd - men när jag lagade det här receptet första gången var jag inte alls ivrig på att hålla på och knåda med händerna så jag satt dem i formar och har bara fortsatt göra det alltid

Sätt ugnen på 250 grader. Sätt in brödet och sänk temperaturen till 200 grader. Grädda brödet i ca 45 minuter eller tills dens innertemperatur uppnått 98 grader. När brödet är färdigt, ta ut det från ugnen och pensla över den med 0,5 dl vatten som du satt 1 msk sirap med. Låt brödet därefter svalna. Det här brödet går utmärkt att förvara i en påse och det är bäst efter en dag.



Jag skrev det mesta av det här inlägget redan i början av veckan och bakade brödet också så klart. Ödets ironi, brukar inte misslyckas så där jätte ofta med bröden (oftare misslyckas t.ex. fotona av bröden så att man inte kan använda dem) men nu blev det första brödet bara en katastrof. Borde så klart ha tagit en bild på det, men det gjorde jag inte. Jag gräddade brödet i lite för varm ugn och ytan brann och hela övre kanten av brödet lossnade som ett lock. Det smakade helt ok, men såg nog inte fint ut. Ibland går det så. :)

Om du vill testa på ett annat slags liknande bröd (lite mer komplicerat recept) så kan du testa skärgårdslimpan jag bakade till midsommaren. Också gott med fisk.



Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

3 comments:

Minna said...

Huippu! Här kom ju julklappreceptet. Måste kanske kolla med Tessa om det var lätt - sådär på riktigt :), Minna

Anette said...

Du kan också fråga Kati om referenser. Hon har bakat det här brödet många gånger. :)

Jakob Hammarbäck said...

Jag har ett paket Kaljamallas som jag provbakat med två gånger. Misslyckades båda gångerna sådär , det jäste aldrig upp. Ska prova et här receptet istället.

Men du kanske ska nämna att surmjölk också kallas filmjölk.

Lycka till / Jakob Uppsala