Thursday, January 3, 2013

Gott Nytt År 2013 med skrädmjölsbröd


Gott nytt år! 
Jag undrar varför man alltid vill börja det nya året med en lätt trötthet och inget ork? :) Dag två på det nya året är allt som oftast mycket bättre redan. Jag har bestämt mig för att (läs hoppas innerligt) att det kommande året blir ett bra år!

Jag fick till julklapp en ny bok skriven av Martin Johansson. Boken heter "Bröd och pizza" och har recept på surdegsbröd, fullkornsbröd, pizza och kanelbullar. Skoj! Är ivrig att testa recepten i boken. Förra året utkom faktiskt flera brödböcker och jag har tummat en del på dem på Akademen men den enda som jag köpte förra året var Sebastien Boudets "Den franske bagaren".  Martin Johansson är en jätte inspirerande typ för han har startat som en hemmabagare som började blogga om det på sin blog Pain de Martin och skrev en bok. Den här boken är hans tredje och baka bröd (tror jag) är det enda han gör numera. Han blogar ännu, men lite mer sällan och har flyttat sin blog till Lite mer Pain de Martin

Boken har jätte vackra bilder på bröd
Någon gång under förra året tog jag en tur till Malmgård och hittade där ett mjöl som jag aldrig stött på tidigare. Det hette skrädmjöl och är alltså rostad havre som sedan malts till mjöl. Jag har inte gjort något av mjölet förrän nu när jag hittade ett recept på skrädmjölsbröd i den nya boken. Skrädmjöl har en spännande smak och lönar sig att testa. Den rostade havren ger mjölet en nötig tuff smak. Det här mjölet passar också till människor med keliaki, eftersom havre inte innehåller gluten. Vilket också är orsaken till att mjölets konsistens är jätte lik potatismjölets.


Skrädmjölsbröd
2 st

300 g surdeg (jag använde rågsurdeg)
600 g ljummet vatten
500 g vetemjöl
250 g skrädmjöl
100 g rågmjöl
20-25 g havssalt

Blanda alla ingredienser förutom saltet i en bunke och arbeta degen i en degblandare. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt degen vila 45 min.


Tillsätt saltet och arbeta degen lite mer i degblandaren. Låt degen vila 30 minuter till. Jag satt degen och vila nu i en inoljad plastlåda. Efter 30 minuter vik degen i lådan. Låt degen vila 30 minuter till. Efter 30 minuter vik degen ytterligare en gång och låt degen vila ytterligare 60 minuter.

Ta upp degen på ett mjölat bord. Dela degen i två bitar och vik in degen så att ytan spänns. Det var ganska svårt tyckte jag faktiskt. Min deg var ganska klibbig och jag använde skrädmjölet på bakbordet och det var inte riktigt lätt. Min deg fastnade jätte mycket i bordet och det var ganska svårt att spänna ytan av brödet. Här är resultatet av detta försök:


Låt degen vila på bakbordet 30 minuter.
Forma bröden med att vika in kanterna igen mot mitten. Mjöla två jäskorgar (gärna med skrädmjöl) och lägg bröden i korgarna med skarven (eller verket som det heter på bagarspråk) neråt. Låt jäsa mera - i 12 timmar ska bröden jäsa i kylskåpet eller kortare i rumstemperatur. Jag lät mina bröd stå några timmar i rumstemperatur för att få jäsningen igång och sedan flyttade jag dem till kylskåpet för natten.


Sätt ugnen på 270 grader. Om du har kalljäst bröden i kylskåpet kan det vara bra att ta fram dem i rumstemperatur medan ugnen värms. Sätt en plåt underst i ugnen. Vänd bröden på en plåt som ovan. När ugnen är varm nog, sätt bröden in i ugnen och häll vatten på plåten underst i ugnen. Alternativt kan du kasta in några isbitar på plåten. Sänk temperaturen till 250 grader. Låt brödet stå i ugnen ca 30 minuter, eller följ med med en termometer brödets temperatur. Brödets innertemperatur ska vara 98 grader för att brödet ska vara färdigt.


Jag snittade mina bröd före jag satt dem i ugnen men man kan också se hur brödet har spruckit från den ursprungliga skarven i brödet.

Jag bröd på brödet på nyårsaftonen och lagade en laxröra till. Den var god! Receptet här under:


Laxhack
8 portioner

500 g rökt lax
2 äpplen
1 knippa gräslök
2 dl creme fraiche
salt
svartpeppar

Till servering
1 tärnat äpple
1/2 finhackad rödlök
1 msk finklippt gräslök

Receptet kommer från boken "Året runt med Saltå kvarn" och här rekommenderas att laxhacket serveras med knäckebröd. Det har jag också gjort, det funkar också jätte bra - men det funkar också bra med bröd.

Hacka laxen grovt. Skär äpplena i bitar och finklipp gräslöken. Blanda allt samman med creme fraiche i en bunke och krydda med salt och peppar. Servera röran på bröd eller knäckebröd och toppa på med de tärnade äpplebitarna, rödlöken och gräslöken.

Hoppas ditt år börjat fint och vi hörs igen snart!

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

No comments: