Monday, January 21, 2013

Gott vinterbröd: skogslimpa



Vilket ljuvligt vinterväder ute igår. På morgonen var det helt underbart och kom iväg på en skidtur med vännen Maria. Vitsi det var ljuvligt. Det var nästan som mars-väder i januari! Vi for iväg nästan i "ottan", dvs modern otta vid kl 10.30 och när vi kom ut till Sarfvik Golfbana fanns där inga människor. Lyx säger man som finländare såklart! 

Det var helt tomt i spåret - tur för oss!
En kort drick- och fotopaus
Hundskrället Ida fick följa med.
En nöjd hund och matte :) båda fick bli av med energi
Det tråkiga är att den fina tröjan som hundskrället har på sig blev någonstans på denna färd. Buu för det. Den hade min söta mamma just stickat åt Ida. Jag tog den av Ida för hon sprang så ivrigt och någonstans har jag tappat det. Få se när och hur jag vågar berätta detta åt mor min... Nästa veckoslut ska det definitivt bli skidat igen. Maria och jag har en plan att göra en längre tur den här vintern. Vi håller på att planera den som bäst så mål och längd på denna tur kan ej publiceras ännu. 

Den här veckans recept kommer åter från min julklappsbok "Bröd och pizza" av Martin Johansson. Har faktiskt testat redan rätt många recept och den här limpan är definitivt en vinnare. Den blir ljuvligt saftig av sirapen och håller bra efter att man bakat den, men smakar också ypperligt som rostat om man sätter den i frysen. 

Skogslimpa 
2 bröd

300 g vetesurdeg (jag använde rågsurdeg)
500 g ljummet vatten
500 g rågsikt
350 g vetemjöl
75 g mörk sirap
20-25 g salt

Mät upp alla ingredienser utom saltet i en bunke. Jag körde degen i degblandaren tills allt var blandat bra och degen kändes spänstig och fin. Låt degen vila i bunken ca 45 minuter. 
Strö över saltet och kör degen en stund till i deblandare så att saltet blandas in ordentligt. När den är färdig, pensla en plastlåda med en neutral olja och lägg degen och vila i lådan i ca 30 minuter. Efter 30 minuter vik degen i bunken en gång. Låt vila ännu 60 minuter i plastlådan.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i två bitar. Vik in degens kanter mot mitten och försök spänna degytan. Det är inte alltid så lätt - medges. Låt degen vila på bakbordet under en bakduk i 30 minuter.

Så här såg mina ut när de jäst färdigt
Forma degen till runda eller avlånga bröd, mjöla jäskorgar och lägg bröden och jäsa i jäskorgarna med skarven neråt. Bröden får gärna jäsa i kylskåp i 12-20 timmar eller kortare i rumstemperatur. 


Jag lät mina bröd jäsa i kylskåpet till nästa dag och gräddade dem på morgonen. Sätt på ugnen på 270 grader i god tid och lägg en plåt underst i ugnen. Ta ut bröden från kylskåpet när du sätter på ugnen. Just innan du sätter dem i ugnen vänder du dem på en plåt och snittar brödet och ställer i ugnen. Låt degarna alltså vara i jäskorgarna ända tills du sätter dem direkt i ugnen. Jäskorgarnas uppgift är att stöda brödet och är degen ens lite lös så lägger sig brödet bara som en stor pannkaka på plåten om den får vänta där.  Sätt in bröden i ugnen och kasta in lite vatten på plåten underst i ugnen. Sänk värmen till 250 grader när du lagt in bröden. Låt bröden stå i ugnen i ca 30 minuter eller tills innertemperatur uppnått 98 grader. Sänk värmen i ugnen ytterligare till 200 grader den sista kvarten. Ta ut bröden och låt dem svalna på galler. Bagaren Sebastien Boudet säger i sin bok att det är jätte jätte viktigt att låta brödet svalna. Han skriver att om man skär i brödet för snabbt så går all energi du lagt ner i brödbaket till spillo. Han menar att brödet blöder om man skär i det för tidigt. Det som på riktigt händer är att vätskan som fortfarande finns i ångform inne i brödet behöver lite tid för att kondenseras. Smaken, hållbarheten och brödets skorpa förbättras om man ger den lite lite tid (45-60 min) vilotid efter ugnen. Dessutom är det superviktigt att inte lämna brödet på plåten eller rakt på bordet och svalna - den ska svalna på galler. Om du lämnar den på en fast yta och svalna bildas det fukt under brödet som gör brödet mushigt och mjukt - inte gott!

Jag testade på lite ny slags snittning, behöver helt klart övning...
Ha det bra och njut av vintern!



Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

No comments: