Sunday, May 12, 2013

Hamburgerbröd med pulled pork och coleslaw till valborg



Oj oj oj så det gått tid sedan mitt senaste inlägg. Sometimes life gets in the way oand a girl has other things to do. När det gått nån vecka extra stressade jag lite att jag borde skriva något, men efter det tänkte jag att det kommer nog en tid när man hinner blogga igen. Jag har faktiskt bakat nog och till och med skrivit nästan färdigt ett par inlägg men inte fått bilderna dit så därför blev de inte av. Men de kommer. Hittade denna roliga bild på nätet en gång när jag surfade och letade efter nåt. Tycker den är ganska rolig :)
Well, that is what I am trying to do... Det kommer bara mer och mer av de där "keep calm.." grejerna, och vissa kanske man blivit lite trött på redan men när man minns till vad det här använts till en början så är den nog intressant ännu idag. För det intressanta är ju att den ursprungliga "Keep calm and carry on" faktiskt användes under andra världskriget av brittiska staten som ville att folk skulle hålla sig lugna trots att London bombades. Jag undrar om en planch skulle ha samma effekt i dagens läge...

Dagens inlägg är något jag (vi) lagade till Valborg. Det är ju en vecka eller två sedan dess men den här maten är ju inte på något sätt säsongsmat till Valborg så jag bryr mig inte fast jag visar wappbilder långt inne i maj. Receptet på bröden kommer från Jan Hedhs bok "Bröd och kaffebröd". Jag bakade dessa på Första mag morgonen på ca 2 timmar. Receptet är inte svårt, men där är några moment som gör att tiden går...

Hamburgerbröd
ca 20 st

900 g vetemjöl
50 g strösocker
15 g honung
500 g mjölk
40 g jäst
125 g rumstempererat smör
20 g havssalt

Till pensling:
1 ägg
1 äggula
en gnutta salt

Garnering:
sesamfrön

Fördeg
Väg upp 750 g av mjölet tillsammans med sockret och honungen. Lös upp jästen i mjölken med en visp och häll på mjölet. Knåda degen i 10 minuter. Låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 30 minuter i en inoljad plastlåda med lock. Degen ska ha ungefär fördubblats i volym.

Bortgörning
Häll degen tillbaka i bunken, sätt till resten av mjölet och knåda i 5 minuter. Tillsätt därefter smöret och öka hastigheten på degblandaren. Sätt till saltet och arbeta degen till en mycket seg och elastisk deg. Detta tar ca 10 minuter av knådning.
Häll upp degen på bakbordet och väg upp bitar som väger ca 80 gram. Det är bra att väga bitarna för då blir bullarna lika stora och gräddas jämnare. Rulla bullarna och låt den spänna av på bordet i ca 10 minuter. 
Lyft upp bullarna på bakplåtspapper, mjöla lätt ovanpå bullarna, ställ ett till ark bakplåtspapper över bullarna och platta till bullarna med en annan plåt eller en bricka etc. På det här sättet får de sin "hamburgerbröds" form. Vispa ihop äggen till penslingen i en liten skål. Pensla bröden med äggstrykningen. Låt bullarna vila i 30 minter och upprepa penslingen då. Strö samtidigt direkt på bröden sesamfrön.

Här hela händelseförloppet
Sätt ugnen på 250 grader. När bröden jäst tillräckligt och känns lätta och luftiga, grädda bröden i ugnen i ca 12 minuter, tills de är gyllenbruna. Ställ dem på galler för att svalna. Om du inte använder bröden direkt sätt dem genast i frysen när de svalnat. Mina bröd skjutsades direkt till första maj brunch där de fick sällskap av pulled pork och coleslaw. Vårt kompisgäng firade första maj med picknickbrunch ute i det gröna, eller ja ute i det blivande gröna :) 


Mina kompisar Anki och Challe var mina partners in crime med helheten. Anki gjorde den delikata pulled porken, och receptet på det finns här. Receptet är tyvärr på finska... Jag kan hjälpa med översättning om det behövs... Challe ansvarade för coleslawn som också var mycker GOD! Jag tror vi lyckades ganska bra på basen av åtgången och kommentarerna. Kanske något vi kunde servera på en restaurangdag någon gång i framtiden... ? Jag skulle vilja delta någongång i restaurangdagen men det har bara inte blivit av. Efter sommaren kanske? 
Le trois gourmandes kvällen innan... Det är bilden som är suddig, inte vi :)
Bloggerskan dagen efter - inte suddig alls.
Ha en bra vecka! Vi hörs igen snart!


Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

2 comments:

Anonymous said...

Prima blog lite motvikt till alla seglings, "mamma" och mode bloggar jag följer. Morfar var ju bagare för Primula så man har det ju liksom lite i blodet. :)

Anette said...

Fniss på dig. Är det på riktigt en blogien suurkuluttaja menar du? :) Jag visste inte att du hade brödbakning i blodet, det är ju spännande.