Thursday, May 30, 2013

Spännande veckoslut på kommande...


Ett snabbt bloginlägg ikväll. Skall ännu hinna packa, gå på agilitytimme med hundskrället och föra henne till min syster. Imorgon åker jag iväg till urfina Stockholm för ett långt veckoslut. Ska besöka kompisen Marie, hänga på stan, kanske kolla in Stockholm maraton eller vad nu vi hittar på och sen på söndag och måndag ska jag delta på Sebastien Boudets bakkurs. Tidigare idag var det lite spännande ännu för jag hade varken adress eller tiden när kursen började. Jag mailade Sebastien igår, skrev idag på hans FB wall - allt detta utan resultat tills jag kom på att maila firman i vars utrymmen kursen hölls. Hade luskat ut adressen till företaget, men var inte säker på att kursen hölls just där. Nåja Christer på Panea ringde upp Sebastien, som var i Frankrike utan internetkontakt, och mailade tillbaka sen till mig med både adress och tid. Puuust. Jag hoppas Sebastien kommer tillbaka från Frankrike med mängder av inspiration och idéer som han delar med oss. Om någon eller många är nu helt ute och cyklar vem denna Sebastien är så här är en link till hans blog Brödpassion.

Dennas veckas brödrecept kommer från boken "Smaker från Saltå kvarn" av Åsa Swanberg. Receptet är på ett finskt maltbröd, så måste ju testa det. Vet nu inte om det är så finskt (?), är detta finskt på något sätt. Brödet är lite som malax limpa, alltså super gott och faktiskt lätt att laga, men funderade om detta verkligen klassifieras som finskt bröd. Nåja, skit i det. Om det är lätt och gott dessutom så visst kan vi ta äran för det brödet. Läste en rolig artikel idag i tidningen Helsingin Sanomat, där en man sade att finländare är sådana pessimister att när Finland valdes till världens bästa land att bo i så tog finländarna kontakt med dem som gjort undersökningen och sade att de tolkat resultaten fel. Only in Finland! :)

Finskt maltbröd
2 stora bröd (4 mindre)

1 liter surmjölk
50 g jäst
1,5 msk salt
2 dl sirap
3 dl mald rågmalt
3 dl grovt rågmjöl
3 dl vetekli
10 dl siktat speltmjöl

Värm surmjöken till 37 grader i en kastrull. Sätt en stektermometer i kastrullen direkt och om du har en termometer som alarmerar sätt det på. Surmjöken värms verkligen snabbt till denna temperatur. Smula jästen i bunken och häll den uppvärmda surmjölken därpå. Rör om så att jästen löses upp. Sätt med saltet och sirapen. Häll i rågmalten, mjölet och kliet och blanda allt till en rätt kladdig deg. Jag körde min deg i degblandaren men det kan hända att det inte ens behövs. 

Smörj två stora brödformar med en neutral olja och mjöla dem med fint rågmjöl. Jag använde denna gång brödformar i spån som jag fått av min kompis Johanna. Tror hon köper ett visst bröd hem rätt ofta och med den får man en trevlig spånkorg med brödet. Spånkorgarna smörjs inte utan man lägger bakplåtspapper i dem. Fördela degen i brödformarna. Låt bröden jäsa i alla fall en timme, mina jäste i nästan 2.
Efter 2h jäsning såg brödet ut så här
Värm ugnen till 250 grader. När den är färdig ställ in formarna längst ner i ugnen och sänk ugnsgraderna direkt till 175 grader. Grädda bröden i ca 1 timme och 15 minuter. Kontrollera att brödens innertermperatur uppnått 98 grader.
Ett stycke färdigt bröd
Nam, gott med FINSKT bröd :)
Det här brödet blir super bra med olika förrätter med fisk denna sommar. Det är saftigt och smakrikt. Det går också utmärkt att frysa in. Jag skar brödet färdigt i skivor och satt den i frysen, sen tar man en skiva per gång och tinar upp den i brödrosten. Skall du ha brödet till någon tillställning kan du frysa in den som en hel limpa i en plastpåse och sen låta den tina upp i påsen i rumstemperatur. På det sättet behåller den fukten väl. 

Önska mig lycka till med brödkursen, kanske? Är jätte spänd på hurudant det blir....

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

No comments: