Sunday, September 29, 2013

Söndagsscones åt sjuklingar


God morgon från Boston. Jag är här på jobbresa några dagar, imorgon onsdag bär det av mot New York. Av alla gånger jag varit till Boston är detta första gången jag stannar två nätter här och det är skoj. Boston är en otroligt fin stad och det har varit taskigt att inte se någonting av staden tidigare. Igår väntade jag på min kollega vid Copley square och njöt av solsken, pianomusik av en äldre herreman och fina vyer. Nice! Så där överlag får man sig en funderare att resa till USA just nu när det pågår "government shutdown". Heh, vi får se vad det innebär. 

Förra veckan var jag förkyld exakt hela veckan. Jag var borta från jobbet också största delen av veckan. När är man ever borta så länge? Galet, men kunde inte hjälpas. Nånslags hästflunssa bet sig fast i mig och har inte ännu heller släppt. Dehär sconesen bakade jag på lördagen när ett litet sötsug vaknade till i mig. Det här receptet kommer från "Cranks gröna kokbok" skriven av Nadine Abensur. Den här boken har jag köpt nångång för en miljon år sedan, men använt den rätt sällan. Tänk att jag råkade börja bläddra iden och hitta detta recept. Inte illa. Boken är säkerligen värd att bläddras i lite mer i. Det här receptet är snabbt och superlätt. Helt idealt att göra till en söndagsbrunch eller till kaffet någon eftermiddag. 

Söta scones
250 g grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
75 g smör
25 g rörsocker
75 g sultanrussin och/eller tranbär
ca 1 dl mjölk

Sätt ugnen på 225 grader.
Mät upp mjöl (jag använde Gottländskt fullkornslantvete från Malmgård), bakpulver och salt i en skål tillsammans med rumstempererat smör. Om du tänker använda osaltat smör (bättre att använda i bakverk) sätt lite mer salt än angivet. Om ditt smör är kallt, skär det i små bitar i skålen, så värms det snabbare. Så gjorde jag :) Blanda ingredienserna samman till en smulig massa.

Rör sedan ner sockret och russinen. Jag använde hälften russin och hälften torkade tranbär. Mät upp sedan mjölken och häll också den i bunken. Kolla lite med mjölkmängden; beroende på mjölet man använde kan mängden mjölk variera något.

Knåda degen lätt på ett mjölat bakbord. Jag använde ingen kavel, men du kan kavla ut degen till en ca 2 cm tjock platta. Jag tryckte bara med händerna, degen är ej så stor nämligen. Använd ett kakmått eller ett glas och tryck ner dem i degen. På det här sättet får du den "sanna" sconesformen. Lägg upp sconesen på en bakplåt. 


Grädda i 10-15 minuter i ugnen tills de fått en fin färg. Servera med bara smör eller lite sylt och grädde. I England serveras ju scones med "clotted cream" dvs någonslags vispat grädde, men det är ändå inte vispat grädde. Jag har ett recept på clotted cream som jag måste testa snarast.

Voila!

1 comment:

Anki said...

Jag har också ett recept på clotted cream som legat i min bordslåda tillräckligt länge nu. Borde vi göra gemensam effort på lite scones o sånt här nåt tag? :-)