Sunday, June 17, 2012

Russin- och hasselnötsbröd med levain

Fotot är taget av vännen Challe
Sista brödet från förra veckans levainvecka. Det här brödet var bara så gott - och kanske mitt nya favoritbröd - att jag måste skriva om det ännu. Jag gjorde det här brödet också till picknicken med mina söta vänner förra söndagen. Det här brödet hade jag aldrig gjort tidigare och det var en så trevlig överraskning hur gott det var. Jag tycker det är lite roligt att före jag började baka själv kunde jag inte tåla nötter och frön etc i och på bröd. Pumpafrön tyckte jag var riktigt hemska. Men numera älskar jag bröd som har frön, nötter, russin eller annan frukt i sig. Konstigt hur smaken kan ändras.

Det här receptet kommer också, som de flesta recept på levainbröd som jag gjorde nu från Jan Hedh's bok "Bröd".

Russin- och hasselnötsbröd med levain
2 stora bröd

250 g russin (jag använde ekologiska russin)
300 g hasselnötter (jag satt både hasselnötter och valnötter för hade läst receptet lite i all hast före jag for till butiken och köpte mera valnötter än hasselnötter, men jag tyckte hasselnötterna var bättre). De blötläggda russinen gör brödet jätte saftigt och gott.

Sätt russinen i en skål med rikligt med kallt vatten för att blötläggas 30 minuter. När tiden gått låt russinen rinna av i en sikt. Sätt ugnen på 200 grader. Häll hasselnötterna på en plåt med bakplåtspapper och rosta dem gyllenbruna i ca 10 minuter. Meningen är att skalet ska lossna på nötterna. När du tagit nötterna från ugnen kan du gnida dem innanför en handduk för att få skalet att lossna. Plocka bort skalresterna.

500 g vatten
400 g levain (som fräshats upp tidigare enligt tidigare recept)
500 g fint rågmjöl
300 gn vetemjöl
50 g honung
18 g havssalt

Häll ingredienserna förutom saltet, nötterna och russinen i en bunke och knåda på låg hastighet i ca 10 minuter. Tillsätt saltet och fortsätt knåda på låg hastighet i ännu 5 minuter. Lägg till de avrunna russinen och hasselnötterna. Knåda degen ännu en liten stund så att nötterna och russinen blandas i degen. 

Lägg degen i en inoljad plastlåda med lock och låt degen vila i 120 minuter. Stöt samman degen 2 gånger under liggtiden; t.ex. efter en timme och på nytt efter 30 minuter. 

Ta upp degen på bakbordet och dela degen i två bitar. Forma till avlånga bröd. Jag lät mina bröd jäsa övernatten i rumstemperatur, men du kan också jäsa dem i kylskåpet (detta beror helt på hurudan fjutt din levain har, får den degen att börja jäsa snabbt ska du låta den jäsa i kallt). Du kan också bara låta bröden jäsa på bakbordet i ca 120 minuter. Sikta över lite fint rågmjöl över bröden och täck dem med en kökshandduk. Bröden borde jäsa till ca dubbel storlek. Mina jäste nog inte så mycket men fina blev de trots det. 

Sätt ugnen på 250 grader. Sätt in bröden och spruta in rikligt med vatten med en blomspruta. Sänk ugnstemperaturen till 200 grader efter 5 minuter. Efter ytterligare 10 minuter lufta ugnen med att öppna ugnsluckan. Lufta ugnen ännu två gånger under gräddningen för att få torrare värme. Grädda bröden i ca 50 minuter eller tills brödens innertemperatur är 98 grader. Ta ut bröden och låt svalna på galler. 



Vad annat har hänt denna vecka? På fredagen träffade jag en gammal kollega och vi testade ett antal ställen i stan; här är några favoriter från vägen...

Det här är en 5-sorters tapastallrik på Copas y Tapas på Fabiansgatan 16. Vitsi det var goda tapas och det roligaste var nästan deras koncept med ingen meny, de bara ville veta hur många tapas man ska ha och sen hämtar de ett urval. NAM!


Jag hoppar över några ställen här emellan, för nästa nämnvärda ställe som vi tar till är Birds på Lappviksgatan 9. Stället är pyttelitet men super mysigt. De serverar en massa olika fajitas där, som vi tyvärr inte åt av. Men borde definitivt ha gjort det. Goda snacks fick vi däremot med drinkarna. Nästa gång ska det definitivt också ätas här.



Bis später!

1 comment:

Anonymous said...

18 gram salt? Är det för att du tycker det blir bättre så? I boken står det 3 gram.