Sunday, February 17, 2013

Fastlagsbullefest


En sak är säker, så länge som jag skriver denna blog kommer det att komma ett inlägg om fastlagsbullar varje år. Så även detta år. Jag vet att kanske tiden för bullarna är lite förbi och min kvot är faktiskt också full. Jag uppskattade att jag kanske ätit ca 10 bullar i år, varav de flesta faktiskt hemlagade. Jag hittade dock ett bra ställe för f-bullar i Hagnäs hall som heter Leipätori. Jag minns inte vems bullar de sålde, men brödtorget säljer bröd och bakverk som kommer från ett dussin olika små bagerier. De hade faktiskt också utmärkta Runebergstårtor och fast jag inte köpte så hade de en massa bröd som såg intressant ut. Värt ett besök!

I förra söndagens Helsingin Sanomat fanns en artikel om hur svenskarna letar efter den perfekta semlan och att ämnet alltid skapar stor debatt i Sverig - plus att man tävlar om vem som producerar den bästa semlan som de kallar det. Roligt!! I Finland har denna feber eller debatt kanske inte spridigt sig så mycket men istället debatterar vi ju om Runebergstårtan. Men så långt som att det skulle ha blivit tävling om det har man väl inte gått? Det kunde ju nog vara roligt! 

Fastlagsdagen (heter det så?) skulle man och fick man äta hur mycket som helst för efter dagen började så klart den kristna fastan. Man firade fasta för att hedra eller minnas Kristus 40 dagars fasta i öknen. Fastlagsbullarna har tydligen någon gång haft formen av ett kors och tidigare ätits utan fyllning. På 1700-talet åt man dem så att kokat i varm mjölk och nu kom mandelmassan med in i bilden. På 1800-talet serverade man bullen på en tallrik med varm mjölk överstrött med socker och kanel. Bullen i dess nuvarande form blev populär först på 1900-talet. Till Finland kom fastlagsbullen från Tyskland via Sverige. Till Finland lär traditionen ha kommit först på 1900-talet. Fastlagsbullar med sylt är den "nyaste" formen av bullen och blev inte populärt förrän på 1950-talet. 

I vår kompiskrets är f-bullen speciellt populär och vi har varje år hållit statistik över hur många bullar var och en ätit, tillsammans sökt efter den perfekta bullen och njutit bullar tillsammans. En rolig tradition. De flesta år har f-bulle ätandet inte förknippats alls med någon pulkaåkning, utan vi har koncentrerat oss på bullarna. I år åt vi bullar tillsammans hemma hos mig; jag lagade bullarna och min kompis Anki bidrog med två sorters mandelmassa. 

Receptet för bullarna tog jag från en av mina favoritbloggar www.sarabakar.se och receptet hittar du här. Jag bakade faktiskt bullarna på söndagen och frös ner dem. Det här är ett utmärkt tips till vem som helst som gillar hemgjorda bullar eller semlor (as in frallor eller brödsemlor).


När jag delade degen så vägde jag upp degbitarna så de var alla ca 65-70g. Jag gillar bullar som inte är för stora och på det här sättet är det lätt att försäkra sig om att bullarna gräddas lika snabbt. Det är konstigt svårt att estimera själv att de är lika stora.

Här är bullarna i frysen i en påse.
Sedan rullade jag bullarna. Nedan kan du se en video om hur jag rullar, här om någonstans blir jag lycklig över min stenyta i köket. Det krävs minimalt med mjöl, har du för mycket mjöl på bordet rullar bullen bara runt i det. För att bullen ska börja formas måste det uppstå spänning mellan din hand och bordet. 

Jag lyckades till och med att rulla två bullar samtidigt, dvs en i båda händerna. Vi övade detta på en av Jan Hedhs kurser och jag bara fick det inte att lyckas. En riktigt bagare är ju klart mycket mer effektiv om man kan rulla bullar med båda händerna. Ganska snabbt började det kännas i skulderbladen eller någonstans på ryggen där jag antar att mina vingar skulle sitta om jag skulle ha sådana. Fniss, videon verkar "stylad" med musik och allt, men min kamera var bara så pass bra att den tog upp ljudet från musiken som spelade i bakgrunden. 

Vill du frysa ner bullarna så gör det direkt efter att du rullat dem. De ska inte börja jäsa alls. Jäsningen sker sedan när du tagit upp bullarna ur frysen. Jag tog upp mina på måndagkväll och på tisdagmorgon var de färdigt smultna och hade också jäst färdigt under natten så jag gräddade dem på morgonen.


I samma recept finns en jätte bra video om hur klippa upp bullarna. Man klipper upp bullarna med sax, en trekant ska det bli av locket och den ska dessutom vara ganska liten. Det låter jätte lätt att klippa upp bullarna, men mina första blev nog inte så vackra. Efter lite övning började det gå som en dans. 



Ankis mandelmassa
1 tub mandelmassa (ca 150g)
0,5-1 dl grädde
inkråmet från 3-4 bullar 

Ankis recept kom från att pröva sig fram och genom att ha en bild i huvudet om hur det skulle vara. Vi ville ha en rätt lös mandelmassa så det gick åt ganska bra med grädde till det och lite bullinkråm från de bullar jag klippte upp. Som det syns på bilden ovan ryms det bättre av mandelmassan när man lite gröper ur bullen.

Den andra mandelmassan kommer också från sarabakar.se-sidan. Den finns under samma länk som bullreceptet. Det var en mera hard core mandelmassa med mera mandelsmak. Den var supergod, det måste sägas. Till massan kom både mandelmassa, men också grovhackad mandel och bitter mandel. Bitter mandel kan man tyvärr inte få tag på i Finland så vi fick nöja oss med bittermandelarom istället. Gott blev det och tack till Anki för detta mandelmasseprojekt! :)

Gott! 
Jag har i funderingarna att ändra på utseendet till blogen igen. Är inte helt nöjd med denna för t.ex. så har jag gjort en "labels list" som inte syns på blogen. Den får man fram om man för musen till högra kanten, då kommer en meny fram med olika alternativ - men det stör mig att det inte funkar utan det. Men ja, detta projekt väntar på den där överlopps stunden som aldrig verkar infinna sig. Skulle så behöva en support person som skulle bara fixa allt som jag vill... :)

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

No comments: