Sunday, February 10, 2013

Rågmixbröd från Österbotten på påse


Min söta kompis Kati hämtade åt mig faktiskt för ganska länge sedan en liten påse som innehöll en torkad surdeg och recept till "Eteläpohjalainen ruissekaleipä" dvs ett rågmixbröd från Österbotten i Finland. Min egen mamma är hemma från Österbotten, så jätte roligt att testa brödet. Känner mig skyldig att jag inte bakat brödet tidigare, men nu äntligen!

Så här såg påsen ut:

Och baksidan med själva receptet...



Påsen innehöll alltså en torkad surdegsgrund. Som jag kanske sagt några gånger tidigare så kan man bra torka surdeg om man inte orkar hålla den vid liv hela tiden. Man gör det lätt genom att t.ex. breda ut surdeg på en plastfolie och lämna den framme och torka. När den gjort det så smular man bara surdegen i en påse eller burk.

Det här receptet lyder så här:

Rågmixbröd från Österbotten

Förbered surdeg, jag vet inte riktigt vad som fanns i den torkade surdegen men antar att man kan bra testa med vanlig rågsurdeg också. Ta ca 1 dl surdegsgrund och blanda det med 1 liter vatten och 8-9 dl rågmjöl. Låt stå över natten så att den är bubblig nästa dag när du ska börja baka. Min såg ut så här (nedan), bubblorna fanns där men är ganska små.


Väg upp resten av ingredienserna:
1 msk jäst
1 msk salt
lös upp och blanda i en skvätt vatten och tillsätt det till blandningen ovan
10-12 dl rågmjöl och vete/kornmjöl (jag satt 7,5 dl rågmjöl och 3 dl kornmjöl). Om du gör detta på en rågsur enbart kan det vara bra att sätta 50/50. Kör degen i degblandare i 10 minuter, så att allt blandats bra och degen har en bra konsistens. Eftersom brödet mest innehåller råg blir konsistensen inte värst elastisk. Låt degen vila 60 minuter i bunken. Min deg vilade faktiskt mer än så, men jag satt den i kylskåpet under vilan. Varför vilade den längre? Jo för min tid tog slut och jag måste iväg på kvällsprogram. Jo jag vet, är en tidsoptimist i kubik.

Lyft degen på bakbordet och dela den i 4-5 bitar. Forma bitarna till runda bollar och därmed tryck ut dem till runda hålkakor.




Låt bröden jäsa i någon timme till eller övernatten i kylskåpet. Mina jäste övernatten. Degen jäste nog inte så värst mycket men smaken i bröden utvecklas under en lång jäsningstid så tycker det är värt det.

Grädda brödet i 250 grader. Det tar inte länge, kolla att brödens innertemperatur uppnått 98-100 grader innan du tar ut dem. Låt bröden svalna på galler. En rolig biprodukt när man bakar hålkakor är de små runda bröden nedan. Kanske nästa gång göra bara sådana.

Lite som rågpuikula
De färdiga bröden! Det blev så gott bröd! Jag bad min mamma komma och smaka på dem och hon tyckte också att de smakade helt som ett bröd som min mormor brukade baka som de kallade "oikea leipä" dvs riktigt bröd. Jag kände också igen smaken från när vi besökte min morfar och brukade alltid köpa sånt här bröd i butiken. Nam och vilka fina barndomsminnen väcktes med brödsmaken! Jag skall definitivt baka det här på nytt och experimentera själv med surdegen.


För alla er som bor i Helsingfors kan jag berätta en glädjenyhet. Det har öppnats två nya bagerier i södra delarna av stan. Den första heter Sven's Bakery och är på Stora Robertsgatan 20-22. Den har jag besökt och den var supertrevlig och hade helt supergoda croissanter! Det måste påpekas extra! Det andra bageriet har jag inte besökt och ställer mig faktiskt lite skeptiskt till det, men tänker nämna det ändå. Det är Fazer som öppnat en butik på Fabriksgatan 13. Nå det positiva är ju så klart att man försöker uppliva den urgamla traditionen att köpa bröd från ett bageri, men jag undrar lite vad för bröd Fazer säljer där. Men ska inte säga mer om det förrän jag besökt det. Så Rödbergen/Ulrikasborg axeln har det nog bra ställt med tanke på bagerierna... Synd att man inte bor där längre. Här i Suburbia finns inte ett enda bageri nära - förutom då mitt eget Casa Eriksson. Jag får nöja mig med det. :)



Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

No comments: