Sunday, February 24, 2013

Potatislimpa och ett besökt till Sandvikens saluhall



Jag är inte en stor vän av kokt potatis - om det inte är nypotatis. Jag har ätit min beskärda del av kokt potatis i mitt liv, för vi blev serverade det varje dag hemma. Om det någon gång fanns ris, fanns det också kokt potatis. Jag vet mamma, det ansågs hälsosamt... Du behöver inte poängtera det igen :). Men hör och häpna, brödet jag har bakat denna gång innehåller kokt potatis - så jag understöder fullt agtt använda kokt potatis på detta sätt! Det här receptet kommer från Martin Johanssons bok "Surdegsbröd". Det här brödet är SUPERgott!! Jag tror den får en plats på min 10 bästa bröd lista. Den listan är inofficiell... :)

Potatislimpa
2-3 bröd

Dag 1, på kvällen
100g rågsurdeg
300 g ljummet vatten
180 g rågmjöl

Blanda ihop och låt stå över natten. Koka potatis också dagen innan, eller i alla fall innan du ska börja baka för den får inte vara het.

Dag 2, morgon
Surdegen från igår
300 g mosad potatis
200 g naturell yogurt eller surmjölk (jag använde yogge)
50 g varmt vatten
600 g vetemjöl
100 g rågmjöl
50 g honung
20 g salt
3 tsk kummin

Mät upp alla ingredienser (också saltet) och kör i en degblandare i 10 minuter (halva tiden lite långsammare och resten med snabbare tempo). Degen ska ha bra spänst när den är färdig, men kan vara lite kladdig. Låt degen jäsa i bunken till den blivit dubbelt så stor (i 3-5 timmar). 

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i två-tre bitar. Forma bröden till bröd, dvs runddriv dem så att ytan blir spänstig och skarven täcks in under bottnet. Lägg bröden med skarven uppåt i mjölade brödkorgar. Låt bröden jäsa 1-1,5 timmer. Mina bröd jäste faktiskt övernatten i kylskåpet och gräddades på morgonen. Ugnen ska vara på 275 grader när du ska grädda dem. Om du tänker gräfdda bröden på plåtar, ställ en plåt nederst i ugnen. Ställ bröden på plåtar med bakplåtspapper eller på en sten i ugnen och spruta in vatten eller kasta lite vatten på plåten underst. När du ställt in bröden sänk temperaturen till 250 grader. Efter 20 minuter kan du sänka graderna ytterligare till 200 grader. Mina bröd började få ganska bra med färg så jag ställde ett bakplåtspapper på dem de sista 15 minuterna. Bröden ska totalt gräddas 30-35 minuter eller tills innertemperaturen uppnått 98 grader.

Voilá! Jag tror faktiskt de här är mina vackraste bröd hittills! 

Igår på lördagen gjorde jag ett besök med min syster till den nyöppnade saluhallen i Sandviken. Det stället är så värt ett besök! Gå dit! Här är deras hemsida på FB. För det första är saluhallen så fin, jag tycker mycket mera om den här saluhallen än Gamla saluhallen, trots att den också varit min favorit. Sandvikens är ljusare och luftigare. Försäljarna är så glada och ger bra betjäning, deras produkter är fint framsatta och restaurangerna som några försäljare passat på att öppna är toppen. Här är några utvalda bilder från vår tur:
Gamla trogna Sandvikens saluhall
Härliga kryddor och grönsaker
Vis Roslunds kött och Marja Nättis fisk
Det var mycket folk på plats - kul!
Marja Nättis fisksmörgåsar, såna tog vi - och vin! :)
Gott kaffe fick man på Parhiala, för en rätt billig peng. 

Fler än dessa bilder blev det ej, men tillbaka skall jag nog gå. Jag hoppas andra människor också fortsätter gå dit. Nästa gång ska det bli Roslunds burgare som testas och kanske efter det musslor på på Marja Nätti och kanske efter det ostronbaren på Eriksson's fisk plus en massa annat. Jag blev - som man säkert märker - rätt entusiastisk på stället. :)


Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

No comments: